Kyrre Olaf Johansen
Administrerende direktør i Entra Eiendom AS
Andre gjestekommentatorer
Bård Hoksrud, Frp
Frode Nilsen, LNS
Anne Marit Bjørnflaten, AP
Johan Arnt Vatnan
Stein Tosterud, Unicon
Terje R. Venold, Veidekke
Jon Erik Lunøe, Selvaagbygg
Petter Eiken, Skanska
Steinar Gullvåg, AP
Morten Christiansen, Teknobygg
Hanne Rønneberg, SINTEF Byggforsk
Ketil Lyng, BNL
Sven Christian Ulvatne, BackeBygg
Steinar Gullvåg, Ap
Bjørn-Erik Øye, Prognosesenteret
Elisabeth Enger, Jernbanedirektør
Trygve Magnus Slagsvold Vedum, SP
Øyvind Halleraker, Høyre
Jon Sandnes, EBA
Pål Egil Rønn, AF Gruppen
Liv Kari Skudal Hansteen, RIF
Martin Mæland, OBOS
Terje Nøstdal, Belief
Frank Ivar Andersen, Byggmesterforbundet
Kim Robert Lisø, SINTEF Byggforsk
Jan Eldegard, byggutengrenser.no
Når vi snakker om omdømme og merkevarebygging i Entra, hender det vi får spørsmålet: ”Men hvorfor trenger Entra et brand? Et eiendomsselskap som har som hovedformål å skaffe offentlig virksomhet kontorlokaler!”.
Det er et godt spørsmål, som er enkelt å besvare: ”Blant annet fordi vi ønsker å rekruttere dyktige mennesker.”
Lar lysten styre
Bemanningsbyråene oppfordrer studentene til å velge utifra sine interesser og ikke behovene i arbeidsmarkedet. Rekrutteringsbransjen melder at de mest populære stillingene blant jobbsøkere er i kjente bedrifter, bedrifter med merkevarenavn. Da er det bare å erkjenne at vi har mye ugjort, for å komme øverst på de unges ønskelister. Det er enkelt, men vanskelig.
Tidligere i år leste jeg med interesse Hanne Rønneberg, konserndirektør ved SINTEF Byggforsk og medkommentator her på bygg.no. Hun skrev blant annet ”Hvis ikke vi klarer å vise hvilke muligheter det ligger i å søke seg til vår næring har både vi og kommende generasjoner tapt.”
Drømmekandidatene
Det kommer en generasjon som er miljøbevisste på en hel annen måte enn min. Valg i deres hverdag styres av hva som er økologisk, kortreist, energisparende, utslippsreduserende og bærekraftig. Disse er våre drømmekandidater.
Vi må få dem til å skjønne at våre bedrifter har drømmejobbene. Å jobbe hos oss, kan gjøre en forskjell. Vår innsats for bruk av riktigere materialer, redusere energiforbruk, satse på renere energikilder og gjenvinne avfall, monner og er meningsfull. Jeg er overbevist om at de som har lyst til å være med på dette, finnes. Men de vet ikke at vi er der eller hva vi gjør.
Personlig vinning
Det finnes bedrifter som satser på bærekraft eller sustainability, men som ikke tillater ansatte å bruke ordet. Satsingen må vises i ord og handling. Dette kan vi lære av.
Det holder ikke å si at vi satser på miljø. Vi må vise at vi gjør det.
Langt fra alle er der den unge, miljøbevisste generasjonen er. Mange blir litt fraværende i blikket og får et drag av kjedsomhet når de hører ”miljø”. Derimot å høre om arbeidsplasser som for eksempel ligger nær T-bane, buss, tog og trikk og hvor det er lagt til rette for at sykkelen kan brukes, fenger flere. Dette angår hverdagen deres. Det er attraktivt å ha en enkel transportetappe til og fra arbeidsplassen.
Og vi som arbeidsgivere har mye å hente. Transport er poenggivende i klassifiseringsverktøyet Breeam, noe vi må forholde oss til fremover.
Lett tilgjengelige arbeidssteder, gir en mye større tilgang på arbeidskraft. Med gode og enkle forbindelser, uavhengig av om folk bor nord, sør, øst eller vest, øker tilfanget av aktuelle kandidater.
Som bransje har vi store muligheter for en god tur videre.
- Nøkkelord
- Gjestekommentarer