Drømmejobber for drømmekandidater

Skal vår bransje få tak i nok av de riktige menneskene, kan vi jo bare ta de riktige grepene. Vi som er så heldige å jobbe innenfor eiendom, bygg og anlegg, vet jo hvor bra det er og kjenner noe av alt det spennende som venter oss. Dette må vi formidle og dele med dem vi trenger.

Kyrre Olaf Johansen

Administrerende direktør i Entra Eiendom AS

Andre gjestekommentatorer

Bård Hoksrud, Frp

Frode Nilsen, LNS

Anne Marit Bjørnflaten, AP

Johan Arnt Vatnan

Stein Tosterud, Unicon

Terje R. Venold, Veidekke

Jon Erik Lunøe, Selvaagbygg

Petter Eiken, Skanska

Steinar Gullvåg, AP

Morten Christiansen, Teknobygg

Hanne Rønneberg, SINTEF Byggforsk

Ketil Lyng, BNL

Sven Christian Ulvatne, BackeBygg

Steinar Gullvåg, Ap

Bjørn-Erik Øye, Prognosesenteret

Elisabeth Enger, Jernbanedirektør

Trygve Magnus Slagsvold Vedum, SP

Øyvind Halleraker, Høyre

Jon Sandnes, EBA

Pål Egil Rønn, AF Gruppen

Liv Kari Skudal Hansteen, RIF

Martin Mæland, OBOS

Terje Nøstdal, Belief

Frank Ivar Andersen, Byggmesterforbundet

Kim Robert Lisø, SINTEF Byggforsk

Jan Eldegard, byggutengrenser.no

Når vi snakker om omdømme og merkevarebygging i Entra, hender det vi får spørsmålet: ”Men hvorfor trenger Entra et brand? Et eiendomsselskap som har som hovedformål å skaffe offentlig virksomhet kontorlokaler!”.

Det er et godt spørsmål, som er enkelt å besvare: ”Blant annet fordi vi ønsker å rekruttere dyktige mennesker.”

Lar lysten styre
Bemanningsbyråene oppfordrer studentene til å velge utifra sine interesser og ikke behovene i arbeidsmarkedet. Rekrutteringsbransjen melder at de mest populære stillingene blant jobbsøkere er i kjente bedrifter, bedrifter med merkevarenavn. Da er det bare å erkjenne at vi har mye ugjort, for å komme øverst på de unges ønskelister. Det er enkelt, men vanskelig.

Tidligere i år leste jeg med interesse Hanne Rønneberg, konserndirektør ved SINTEF Byggforsk og medkommentator her på bygg.no. Hun skrev blant annet ”Hvis ikke vi klarer å vise hvilke muligheter det ligger i å søke seg til vår næring har både vi og kommende generasjoner tapt.”

Drømmekandidatene
Det kommer en generasjon som er miljøbevisste på en hel annen måte enn min. Valg i deres hverdag styres av hva som er økologisk, kortreist, energisparende, utslippsreduserende og bærekraftig. Disse er våre drømmekandidater.

Vi må få dem til å skjønne at våre bedrifter har drømmejobbene. Å jobbe hos oss, kan gjøre en forskjell. Vår innsats for bruk av riktigere materialer, redusere energiforbruk, satse på renere energikilder og gjenvinne avfall, monner og er meningsfull. Jeg er overbevist om at de som har lyst til å være med på dette, finnes. Men de vet ikke at vi er der eller hva vi gjør.

Personlig vinning
Det finnes bedrifter som satser på bærekraft eller sustainability, men som ikke tillater ansatte å bruke ordet. Satsingen må vises i ord og handling. Dette kan vi lære av.

Det holder ikke å si at vi satser på miljø. Vi må vise at vi gjør det.

Langt fra alle er der den unge, miljøbevisste generasjonen er. Mange blir litt fraværende i blikket og får et drag av kjedsomhet når de hører ”miljø”. Derimot å høre om arbeidsplasser som for eksempel ligger nær T-bane, buss, tog og trikk og hvor det er lagt til rette for at sykkelen kan brukes, fenger flere. Dette angår hverdagen deres. Det er attraktivt å ha en enkel transportetappe til og fra arbeidsplassen.

Og vi som arbeidsgivere har mye å hente. Transport er poenggivende i klassifiseringsverktøyet Breeam, noe vi må forholde oss til fremover.

Lett tilgjengelige arbeidssteder, gir en mye større tilgang på arbeidskraft. Med gode og enkle forbindelser, uavhengig av om folk bor nord, sør, øst eller vest, øker tilfanget av aktuelle kandidater.

Som bransje har vi store muligheter for en god tur videre.