Europas mest energieffektive bilanlegg

Block Berge Bygg AS har nå fullført oppdraget med å bygge nytt bilanlegg på Bryne i Energiklasse A.

Aktører

Byggherre: Tjøttaparken AS

Arkitekt: Plank Arkitekter AS

Entreprenør: Block Berge Bygg AS

- De sa det var umulig å bygge et kombinert verksted, kontor og bilbutikk-bygg i energiklasse A. Det trodde vi ikke på. Resultatet er at vi nå åpner det første og eneste kombi-bygget i Europa på aller beste energinivå, Arve Edland i Kverneland Bil Bryne AS og Hallvard Aanestad i Brødrene Kverneland AS. De er begge strålende fornøyde med det nye bilbygget ved Bryne i Rogaland.

Bilbransjen har i mange år etter pålegg fra myndighetene hatt fokus på å redusere energi-forbruk og utslipp fra selve bilene. Kverneland Bil AS og Brødrene Kverneland AS ønsker å ta denne målsetningen et langt steg videre når det gjelder bygg og anlegg. Derfor har firmaene lagt adskillig arbeid og penger inn i å gjøre sine nye bygg maksimalt energi-effektive, langt mer enn regelverket krever. Både ansatte og ledelse har et sterkt ønske om å bidra til miljøet på områder de selv har kontroll over.

I disse dager åpner Kverneland Bil Bryne AS sitt nye bygg på Tjøtta. Bygget er en kombinasjon av bilbutikk for Ford og Mazda, kontorer, og bilverksted; både mekanisk verksted og lakk/karosseri. Det er det første og eneste bilanlegget i Europa som målrettet er bygget i energiklasse A.

Det har vært en omfattende planleggings- og byggeprosess. For å lykkes har bilfirma og entreprenør sammen sørget for en helhetlig prosjektering av både bygningskropp, ventilasjon, belysning, oppvarming og kjøling. Byggherre, arkitekt og entreprenør har vært i tett samspill med faglig ekspertise. Resultatet er et bygg som er moderne. Ikke i den ”gammeldagse” betydningen av moderne med mye glass og fancy design. Dette bygget er i fremste rekke av det som er teknologisk mulig.

Prosjektet som er på 4.500 m2 er det første bilanlegget i Europa utbyggerne kjenner til som er bygget for å oppnå Energiklasse A.

- Dette er den største satsningen på energieffektiv bygging Block Berge Bygg har gjort til dags dato , og de erfaringer vi tar med oss herfra, vil bidra i vår videre satsningen med å bygge energieffektive bygg, sier administrerende direktør Yngvar Karlsen i Block Berge Bygg.

Bygget ble tidlig i utviklingsfasen besluttet å sprenge noen grenser og betydelige ressurser fra byggeier, leietaker og entreprenør har blitt satt på prosjektet for å oppnå målsetningen.

Foruten økte isolasjonstykkelser og vinduer med svært gode u-verdier, har vår satsing på å bygge med prefabrikkerte betongelementer fra vår egen fabrikk, bidratt sterkt til det gode resultatet. Kuldebroerog luftlekkasjer i selve bygningskroppen er redusert til et minimum ved stadig å utvikle nye tekniske løsninger. For eksempel er verdien for luftlekkasjer redusert til 1/5 del av den nye energiforskriftens grenseverdier.

Tekniske løsninger som varmepumpe og solfangeranlegg sammen med byggets varme-og kuldemagasinerende konstruksjon, har også bidratt til å gjøre dette mulig.

- Bygget har vært noe dyrere å bygge enn et standard bilanlegg ,men vi ser på dette som en investering og jeg er sikker på at denne satsingen vil bidra til at Block Berge Bygg kan se framtidens byggekrav lyst i møte, sier Karlsen.

Et bygg i energiklasse A er dyrt å bygge. Kverneland Bil AS kan dessverre ikke si at det lønner seg målt i kroner og øre.

- Vi kommer nok til å spare inn noe av de ekstra kostnadene gjennom lavere energiutgifter over en periode på noen år, men langt fra alt. Den viktigste motivasjonen vår er å ta ansvar for miljøet, selv om det koster penger.

- Enova ser veldig positivt på at Kverneland Bil med dette bygget går foran og viser at det kan bygges bilanlegg med vesentlig lavere energibehov en hva byggeforskriftene krever. Bygget kan med sine løsninger være et forbilde for flere andre tilsvarende bygg, sier Jan Peter Amundal, seniorrådgiver i Enova SF.

- Bilbygget som Kverneland Bil åpner på Jæren er bærekraftig og framtidsrettet. Bygget er i Energiklasse A, noe som er langt mer og bedre enn myndighetenes regelverk krever. Når Kverneland på denne måten handler miljøbevisst, og leverer mer enn forventet, bør både myndigheter og kunder premiere tiltaket, legger professor Torleiv Bilstad fra Det teknisk- naturvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Stavanger til

Noen stikkord om det bygningsmessige:

- Bygget er lagt slik på tomten at det er kontrollert mengde sol inne i lokalene

- En solid tung konstruksjon begrenser både varmetap og kjølebehov.

- Det er økt isolasjon både i betongelementer, på taket og i ringmuren.

- Byggdetaljer og tetting er gjort ekstra omhyggelig for å minimere varme- og kuldetap.

- Dører og porter har spesielle løsninger for økt tetthet, og er laget for å stå åpne så kort tid som mulig.

- Dører og porter har bedret U-verdi, dvs redusert varmegjennomgang.

- I vinduene er det brukt 3-lags isolerglass med innebygget ”solfaktor”.

- Et sentralt anlegg styrer både lys, varme og ventilasjon, slik at det ikke brukes energi der det ikke behøves.

- Oppvarming skjer ved vannbåren gulvvarme.

- Det er installert varmepumpe.

- Det er solfangere på taket.

- Det er roterende varmegjennvinnere med høy virkningsgrad.

- Overskuddsvarme fra lakkeringsprosess og kompressor nyttes til oppvarming.