Bygg.no

Meny
Hva leter du etter?
Tips oss
Les Byggeindustrien digitalt
  • Bygg
  • Anlegg
  • Eiendom
  • Arkitekter
  • Rådgivere
  • Byggevarer
  • Øvrige Øvrige
    • Anleggsmaskiner
    • Betong
    • Bil
    • Bolig
    • Bygg Reis Deg
    • Byggedagene
    • Byggejus
    • Energi
    • HMS
    • Personalnytt
    • Produkter
    • Tre
    • Stål
    • Forbruker
    • Byggeprosjekter
  • A til Å
  • Byggedagene
  • Bygg Reis Deg
  • Hage
  • Byggenæringens kalenderByggenæringens kalender
  • Meld deg på vårt nyhetsbrev
  • Nyheter på din side
  • Tips til redaksjonen
  • Kontakt oss

Besøksadresse
Stensberggaten 27
0170 Oslo

Postadresse
Postboks 6831, St. Olavs plass
0130 Oslo

Telefon
+47 23 70 95 00

Les Byggeindustrien digitalt
  • Anleggsmaskiner
  • Betong
  • Bil
  • Bolig
  • Bygg Reis Deg
  • Byggedagene
  • Byggejus
  • Energi
  • HMS
  • Personalnytt
  • Produkter
  • Tre
  • Stål
  • Forbruker
  • Byggeprosjekter
Les siste digitalutgave Les Byggeindustrien digitalt
Mest lest Ledigestillinger Bygge-prosjekter

Noen må ta grep.

Publisert: 06.06.2010 07:45. Sist endret: 27.11.2013 19:25.

Dersom de styrende politikerne ikke snart tar et grep, er vi redd mye av samfunnsmaskineriet vil stoppe opp på grunn av alle velmenende vedtak og byråkratiske regler. Mange av de fremadstormende politikerne i dag synes å ha svært manglende kunnskaper om den store sammenhengen. Selv langt inn i Arbeiderpartiets rekker synes mange å ha glemt hvordan verdiskapningen skjer i Norge.

Flere nettledere

  • Økt ansvar på kommunene
    25.02.2021
  • Fotballskandalen som må få konsekvenser
    24.02.2021
  • Kan bli enorme VA-utgifter for oss alle
    24.02.2021
  • En klar oppfordring til byggenæringen
    22.02.2021
  • Stor utvikling innen elektriske anleggsmaskiner
    21.02.2021
  • Ikke lenger den store koronaenigheten
    19.02.2021
  • Næringens aktører leverer
    17.02.2021
  • Går vi mot nok en vår med store private investeringer?
    16.02.2021
Les flere

Nettleder

Økt ansvar på kommunene

Les også:

  • Fotballskandalen som må få konsekvenser
  • Kan bli enorme VA-utgifter for oss alle
  • En klar oppfordring til byggenæringen
  • Stor utvikling innen elektriske anleggsmaskiner
  • Ikke lenger den store koronaenigheten
Flere ledere

Siste gjestekommentarer

Bjørn Røsten

«Kunstig intelligens kan effektivisere arbeidet i byggebransjen - også ute på byggeplassen»
Les mer

Les også:

  • Bygningsanatomi og endringsdyktighet
    Jan Eldegard Hjelle
  • Innlegg: For en grønn omstilling i byggenæringen må alle med
    Ann-Kristin Ytreberg
  • Byggenæringen trenger kompetanse om eksisterende bygningers anatomi som grunnlag for ombygging og god bygningsforvaltning
    Svein Bjørberg
  • Å skifte vinduer er effektiv energi- og klimapolitikk
    Hilde Widerøe Wibe
  • Norge og den utenlandske arbeidskraften
    Harald I. Hansen
Flere gjestekommentarer

Siste nyheter

  • Økt ansvar på kommunene
  • Beboere evakueres etter jordskred i Halden sentrum
  • Kun Frp ville fjerne boplikten
  • Her vil Nye Veier legge ny E16 Kongsvinger-E6
  • 32 smittet på byggeplass tilknyttet nytt Stordalen-hotell
  • NTNU-forsker får internasjonal pris for betongforskning
  • COWI vant Hordfast-kontrakt
  • Kunstig intelligens kan effektivisere arbeidet i byggebransjen - også ute på byggeplassen
  • Eiendomsinvestor dømt til fem års fengsel for bedrageri
  • Kvadsheim: - Økt boligbygging mest fornuftige måte å bremse prisveksten på
Gå til arkiv

Byggeprosjekter

Jessheimbadet

Flere prosjekter

  • TROX Auranor
  • Mosenteret og Sentrum Terrasse
  • Stjørdal helsehus
  • Oppdal Innovasjonssenter
  • Rykkinntoppen
  • Tribunen
  • Ny idrettshall – Sognahallen
  • Jarenga barnehage
  • Contiga Askøy
  • OBS Bygg Leangen
  • Øystre Slidre helsetun
  • Ålesund Bybad
  • Hareid Helsehus
  • Tolga kulturhus - Vidarheim
Flere prosjekter

Siste kontrakter

COWI vant Hordfast-kontrakt

Flere kontrakter

  • GK fikk stor kontrakt i regjeringskvartalet
  • AF bygger 163 leiligheter i massivtre som FutureBuilt-prosjekt
  • Rejlers skal planlegge nytt ledningsnett for Bane NOR
  • Multiconsult skal levere forprosjekt for oppdrettsanlegg i Kina
  • Asker Entreprenør bygger 157 boliger i Asker
  • Nexans tildelt kontrakt for sjøkabel over Hadselfjord
Flere kontrakter

Bildekaruseller

  • Grunnstein er lagt for Ravinen i Fjerdingby

  • Lan Marie Berg sprengte den første salven på Prosjekt Ny vannforsyning Oslo

  • Pon overleverte ti nye elektriske gravere - opplever stor interesse for el-maskiner

Vis flere bildekaruseller

Byggenæringens kalender

Dato Aktivitet
31.08 Byggedagene 2021
08.09 Vi Bygger Bergen 2022
Vis flere arrangementer

Siste fra Bygg-TV

  • Markerte anleggsstart for ny vannforsyning Oslo

  • Skanska med 110-års medlemskap i NHO

  • Erna Solberg kjører elektrisk tippbil

Vis flere videoer

Tips oss

facebook twitter linkedin mail print

Av: email authorPer Helge Pedersen

Det at et lite flertall i Troms Arbeiderparti sier nei til all oljevirksomhet i Lofoten blir selvsagt sterkt applaudert i SV. Men dersom det er denne fløyen i politikken som vinner frem, ja, da er vi alvorlig bekymret for fremtiden. Noen må nemlig betale kostnadene for samfunnsutvikling. Skal vi lykkes er det også viktig at vi har et oppegående næringsliv. Men dagens ”broilere” synes å ha liten forståelse for arbeidsplasser og næringslivet.

Vi beklager også at politikerne har så liten historisk kunnskap. For vår del har vi gjennom våre kanaler forsøkt å fortelle historien. Vi synes også det er forbilledlig det Aftenposten nå gjør. I reportasje etter reportasje viser de hvordan vi kommer på etterskudd. I dag har de en større sak om jernbaneutbyggingen. Det store paradokset er at man bygget jernbane langt mer effektivt på 1800-tallet enn i dag. Ja, man kom også tidligere frem når man tok tog den gangen.

Norge står foran det samme valget for jernbane som da man skulle si ja eller nei til massiv utbygging på 1800-tallet, sier utreder og jernbanehistoriker Magne Fugelsøy.

Fra 1991 utredet den ingeniørutdannede trønderen lyntog mellom Oslo og Trondheim, for NSB. Samtidig er Magne Fugelsøy (61) et levende jernbaneleksikon.

Nå kommer han med verket «Dette for landet velsignede transportmiddel», og trekker paralleller mellom dagens nye oppmerksomhet rundt jernbanen og samfunnsbyggingen den representerte på 1800-tallet. Boken omtales i siste nummer av bladet Jernbanemagasinet.

Vi siterer litt fra dagens artikkel i Aftenposten. Her ligger kanskje mye av svaret på dagens elendighet:

”Aftenposten har bedt Fugelsøy utdype dette, og forklare hvorfor man på 1800-tallet brukte fem år på å bygge 138 km med Vestfoldbane, inkludert 99 broer og 19 tunneler, mens man på 2000-tallet trenger ni år på å bygge 21 km, mellom Oslo og Ski.

– Det finnes grellere eksempler enn dette. Da man i sin tid bygget Rørosbanen mellom Støren og Rena, en strekning på 30 mil, tok det fire år, sier han.

– Forklaringen er at vi i dag har et mer komplisert samfunn. Vi har et annet regime når det gjelder medvirkning, demokrati, flere runder med behandling av planer. Vi har også mye mer å bruke pengene på, flere prioriteringer å gjøre. Samferdsel er prisgitt statsbudsjettene, som har vært en klam hånd over all aktivitet i NSB. Så lenge jernbanebudsjettene har vært brukt som salderingspost, har det vært umulig å drive langsiktig planlegging. Jernbanen er egentlig aldri modernisert, sier Fugelsøy.

– På jernbanen får man heller ikke tatt ut gevinsten før en hel strekning er på plass. Og så lenge man må vente på motgående tog vil det ikke gå fortere enn i dag. Det er samfunnet, Regjeringens og vår store hodepine i dag, sier han.

–Teknologisk må det da gå fortere i dag?

– Man kunne gjort det mye fortere. Men husk at da jernbanen var på topp, på midten av 1870-tallet, jobbet 11000 på jernbane i Norge. Inntil 20 prosent av statsbudsjettene gikk til jernbane.”

Den samme historien finner vi også igjen når det gjelder veibygging. Vi har mye å lære av historien. De politikerne som har historien med seg, har også fremtiden med seg.

Hele artikkelen i Aftenposten finner du her:

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article3681114.ece

Nøkkelord:

Leder
 

32 smittet på byggeplass tilknyttet nytt Stordalen-hotell

Beboere evakueres etter jordskred i Halden sentrum

 

Mesta-ansatt alvorlig skadd etter skred i Nordland

 

Her vil Nye Veier legge ny E16 Kongsvinger-E6

Annonsørinnhold
 

Se skrekkbilder fra tak som ikke får regelmessig tilsyn

Annonsørinnhold
 

Disse CEEQUAL-sertifiserte prosjektene er blant de første av sitt slag i Norge


Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet © Byggeindustrien

Bygg.no
  • Besøksadresse

    Stensberggaten 27,
    0170 Oslo

    Postadresse

    Postboks 6831, St. Olavs plass
    0130 Oslo

    Telefon

    +47 23 70 95 00.
  • Sjefredaktør

    Arve Brekkhus
  • Nyhetsredaktør

    Frode Aga
  • Redaksjonssjef nett

    Christian Aarhus
  • Salgssjef

    Kirsten B. Thorkildsen
  • Annonsesalg nett

    Geir Larsen

Tips til redaksjonenredaksjonen@bygg.no

Byggeindustrien arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk

Om informasjonskapsler (cookies)

Vilkår for bruk av videoinnhold

Fagpressen