Fram til i dag har flyplassene rundt Oslofjorden i all hovedsak vært dekket av radaren på Haukåsen nord for Oslo. Tekniske problemer med denne radaren ville kunne medført forsinkelser eller stans i rutetrafikken ved Torp og Rygge.
– Den nye radaren vil gjøre luftromskontrollen mer robust og gjøre inn- og utflygningen til Torp og Rygge mer smidig og effektiv. Og vi reduserer nå risikoen for avbrudd i flytrafikken dersom radaren på Haukåsen skulle få en teknisk svikt, sier prosjektleder i Avinor, Stein Olav Berglund.
Samtidig vil radaren hjelpe til med å nå målet om nullvekst i utslippene av klimagasser fra norsk luftfart frem mot 2020, selv med betydelig trafikkvekst.
– Radaren vil bidra til kortere flytid og mindre venting gjennom mer effektive ned- og oppstigningsprosedyrer. Altså det som populært kalles grønne landinger og avganger, sier Berglund.
Radarprosjektet til Avinor, NORAP, har hatt en god dialog med Stokke kommune, presiserer prosjektlederen.
- Kommunen har selv bestemt fargevalget på bygget og radomen, slik at det mest mulig går i ett med naturen. Selve radarbygget stod ferdig 16.februar 2009, opplyser Berglund.
Radaren i Stokke er én av totalt 6 radarer som det for tiden arbeides med i NORAP-prosjektet, der målet er full radardekning over hele fastlands-Norge og bedre dekning offshore. Dette vil gi muligheter for økt kapasitet i fremtiden, med kortere flytid og færre forsinkelser. I tillegg vil radarene bidra til at Luftfartstilsynets krav om dobbel radardekning for flyplasser i Norge blir oppfylt.