maxit blir Weber

1. april skifter maxit navn til Weber. Som del av et verdensledende konsern innen produksjon og distribusjon, vil selskapet stå enda sterkere i det norske byggemarkedet.

I 2008 ble maxit kjøpt av det franske byggevare¬konsernet Saint-Gobain, som har flere enn 100 fabrikker og 200 000 ansatte. Under merkenavnet Weber hadde konsernet selskaper i mange land, men ikke i Norge og Norden.

– Weber har vært en sterk aktør på byggevaremarkedet over store deler av verden, særlig Sør- og Mellom-Europa og Sør-Amerika, områder der maxit har vært svake. Til gjengjeld har maxit hatt sin styrke i Norden, Baltikum, Tyskland, Polen og Russland. Sammenslåingen gjør at selskapene kompletterer hverandre - geografisk, vi er nå representert i 59 land - og ikke minst med tanke på kompetanse og produkt-utvikling, forteller adm. direktør Jan Halstensen. Han fremholder at det beste fra de to selskapene nå kan selges under felles navn og gi konsernet et solid utgangspunkt for videre satsing.

Fordeler for kundene
– Weber har hatt spesialkompetanse og styrke på lim- og fugprodukter samt fasade, mens maxit har hatt det samme innen gulv, fasade, tradisjonelle mørtler og Leca. Summen av dette gjør Weber til en meget sterk og profesjonell aktør over store deler av verden, sier Halstensen, og påpeker at dette gir et både bredere og spissere sortiment innen alle produktområder.

Leca forblir Leca
– Leca består, både i Norge og andre land. Leca-virksomheten er en ny aktivitet for Weber og et satsingsområde fremover. I Norge er Leca bunnsolid og et meget sterkt merkenavn. Weber er rykende ferskt og relativt ukjent, selv om overraskende mange faktisk allerede har fått med seg navne¬skiftet. Et nytt navn blir imidlertid raskt allemannseie innad i bygge¬næringen, forteller Halstensen. Men selv om man nå sier at maxit har skifter navn til Weber, er det juridiske firmanavnet et annet.

Saint Gobain Byggevarer AS
– Saint-Gobain Byggevarer A/S er vårt juridisk navn og skyldes at man ønsker færre A/S-er i alle land. Alle enheter innen produksjon av byggevarer er derfor samlet i én juridisk enhet i hvert enkelt land. Poenget er at vi skal fronte markedet med Weber. Det er Weber som skal synliggjøres i alle sammenhenger; på emballasjer, butikkmateriell, brosjyrer, internett osv., sier Halstensen.

Høye ambisjoner
Spørsmålet alle brukere og kunder av maxit stiller seg, er selvfølgelig hvordan man vil merke at Weber er et annet selskap enn maxit.

– Jeg kan love at vi nå er et annet selskap. Fra første dag merket vi at Weber er noe helt annet. De har imponert oss med en profesjonalitet på absolutt alle områder. Selskapet er meget markedsorientert og målrettet i all sin virksomhet. De har svært høyt fokus på innovasjon. Og de har spennende systemer for personal- og menneskeutvikling, sier Halstensen og tilføyer at helse, miljø og sikkerhet står høyt på dagsorden.

Spennende produktnyheter
– Regelmessig utvikling av produkter og tjenester er blant våre definerte veier til markedsandeler og lederskap. Dette blir vi faktisk målt på i konsernet. Weber vil innta en stor og naturlig plass også i det norske byggevaremarkedet. Det er jeg helt trygg på, sier Jan Halstensen, som er meget entusiastisk på vegne av selskapet og ansatte i Norge som nå skal jobbe med merkenavnet Weber - og selvfølgelig Leca.