Nå kommer budsjettkuttene

Det har ligget i kortene lenge at staten må redusere sine utgifter. Det kommer nå bevisste lekkasjer fra regjeringsapparatet om at finansminister Sigbjørn Johnsen vil bruke øksa hardt og brutalt. Selvsagt vil dette også ramme de sakene som byggenæringen er opptatt av. Vi frykter at dette også vil ramme investeringer i bl a vei og bane og annen viktig infrastrukturbygging. Dette vil vi sloss i mot. Dette er å gå baklengs inn i fremtiden.

Mange frykter at de 100 milliardene som de rødgrønne skrøt av i forbindelse med Nasjonal Transportplan de neste ti årene vil blir redusert. Spørsmålet er hvor kraftig. Vi merker oss også at det er en lunken holdning i regjeringen til å finansiere en ny Oslotunnel for togtrafikken. Dette er selve flaskehalsen og den viktigste årsaken til togproblemene i Norge bortsett fra snø og kulde da.

I Finansdepartementet er det noen egne lover. Vi tror at noen der må være i slekt med Onkel Skrue. Til tross for at vi er et ufattelig rikt land skal vi altså spare oss til fant på viktige områder. I årtider har vi skuslet vekk store formuer på grunn av at vi ikke har brukt nok penger til vedlikehold og til nødvendige investeringer.

Vi har stor sans for dagens finansminister. Han er kanskje en av de få som kan hamle opp med byråkratene i det mektige finansdepartementet. Vi får håpet at han ikke har glemt alt det han har sagt om nødvendigheten om å bygge ut samfunnet.

Men at vi kan bruke pengene smartere enn det vi gjør, er det ikke tvil om. Men da må flere museumsvoktere både innen jernbane og annen forvaltning få avløsning.