Avviser at Bodø kan miste hovedflybase

Forsvarsdepartementet avviser at Bodø er lite aktuell som hovedflybase fordi det nye jagerflyet JSF støyer for mye.

En rapport fra flyprodusenten Lockheed Martin viser at jagerflyet JSF, som Norge har bestilt, bråker opptil fire ganger så mye som dagens F-16-fly.

Luftforsvaret og Forsvarsdepartementet har hemmeligstemplet rapporten etter at de mottok den i månedsskiftet september/oktober, skriver Aftenposten.

Avisen får bekreftet fra flere hold at støydataene for JSF er dramatiske.

Utgiftene til tvangsflytting av flyplassnaboer, støyskjerming, eventuelt flytting av rullebaner, blir dermed langt høyere enn tidligere regnet med.

– Gammelt nytt

Forsvarsdepartementet opplyser at støydataene har vært kjent lenge, og at Bodø ikke er mindre aktuell som kampflybase enn tidligere.

– Det er en kjent sak at F-35 bråker mer enn dagens F-16-fly. Dette har vært kjent i lang tid. Støydata på F-35 inngår som en viktig del av Forsvarsdepartementets utredning om ny basestruktur for kampflyvåpenet, sier statssekretær Espen Barth Eide (Ap).

Ifølge departementet inneholder ikke Lockheed Martin-rapporten nye data som avviker fra det som tidligere er kjent.

Forsvarsdepartementet er lite opptatt av hvor mye mer støyende de nye F-35 flyene er i forhold til dagens F-16.

– Hva angår støyfaktoren, baserer utredningen seg på faktiske, målbare støydata for F-35 som sådan, ikke forholdet mellom F-35 og F-16s støyprofil, opplyser Barth Eide.

Mange må kanskje flytte

Problemet i Bodø er at de sivile og militære flystripene ligger nesten midt i sentrum av byen. En langt større andel privatpersoner kan risikere å måtte flytte eller få huset støyisolert enn da Gardermoen ble bygd ut som sivil hovedflyplass på 1990-tallet.

Om Bodø får hovedflybasen blir det anslått at over 2.000 boliger må fraflyttes og noen færre støyskjermes. Utgiftene til støytiltak er anslått til 6,45 milliarder kroner på bakgrunn av rapporter fra SINTEF, Forsvarsbygg og det amerikanske luftforsvaret.

Vil flytte militær del

Det foreligger et forslag om å flytte hele den militære delen av flyplassen 700 meter bort fra byen slik at den blir liggende delvis bak en høyde. I tillegg kan rullebanen bygges delvis ut i sjøen.

– Vi må gjøre noe, uavhengig av om vi får kampfly eller ikke. Militær og sivil rullebane ligger i dag for tett, sier ordfører Odd Tore Fygle.

Det var daværende forsvarssjef Sverre Diesen som høsten 2007 gikk inn for å flytte Forsvarets operative hovedkvarter fra Stavanger til Bodø, samt å legge den framtidige militære hovedflybasen til samme sted. De andre kandidatene til å bli hovedflybase er Evenes utenfor Harstad og Ørland like ved Trondheim.

Vurderer delt løsning

Forsvarsdepartementet skal etter planen legge fram sin utredning om jagerflybasene før jul. I tillegg til støy skal de se på treningsforhold, infrastruktur, styrkeproduksjon og logistikk samt distrikts- og regionalpolitiske konsekvenser. De vil også ta stilling til om det skal være én eller to kampflybaser, og om de blir lagt til Evenes, Bodø eller Ørland.

Luftforsvaret har i sin delstudie konkludert med at to baser har noen fordeler framfor én. Men det må ikke forstås slik at Luftforsvaret har kommet til en samlet konklusjon, opplyser generalinspektøren for Luftforsvaret, generalmajor Stein Erik Nodeland.

Stortinget skal ta den endelige avgjørelsen i saken til våren.