Utbredt juks med kompetanse

Hvert femte håndverkerfirma jukser med kompetanse og godkjenninger i markedsføringen, viser en undersøkelse Forbrukerrådet har foretatt.

Forbrukerrådet har undersøkt markedsføringen og kundekontakten til 100 håndverkerbedrifter i Trøndelag, Hedmark og Oppland, Oslo-området og på Sørlandet. Undersøkelsen avdekker at flere håndverkere fremstiller seg som bedre og mer kvalifisert enn det de i realiteten er.

72 av de 100 håndverkerbedriftene som er med i undersøkelsen markedsfører seg med at de er godkjent foretak av Statens byggtekniske etat, godkjent våtromsbedrift eller er en mesterbedrift.

Men for 15 av de 72 bedriftene er det ikke tilfelle. Det innebærer at hver femte håndverkerbedrift feilinformerer om godkjenninger og kompetanse i vår undersøkelse.

Når undersøkelsen brytes ned på regionalt nivå, viser det seg at det er store forskjeller:

Trøndelag: 4 av 20 håndverkere jukser med kompetanse og godkjenninger i markedsføringen.

Hedmark og Oppland: 1 av 20 håndverkere jukser med kompetanse og godkjenninger i markedsføringen.

Oslo og Akershus: 5 av 40 håndverkere jukser med kompetanse og godkjenninger i markedsføringen.

Sørlandet: 5 av 20 håndverkere jukser med kompetanse og godkjenninger i markedsføringen.

Medlemsorganisasjonene til håndverkerfagene hevder at det er tryggere og bedre å velge deres medlemmer, sammenliknet med uorganiserte håndverkere.

Forbrukerrådets undersøkelse viser at det ikke nødvendigvis er slik. Av de 15 håndverkerne som jukser med kompetanse og godkjenning, er åtte organiserte, mens sju er uorganiserte. Det betyr at jukset er like utbredt blant medlemmer som blant uorganiserte.

Vi har gransket 20 håndverkere hver innen de fem fagene maler, rørlegger, elektriker, murer og snekker/byggmester.

Undersøkelsen viser at av de 15 som feilinformerer om kompetanse og godkjenninger, er hele seks malere og fem murere. Det betyr altså at hver tredje maler feilinformerer.

I de andre fagene er det én eller to av 20 som ikke gir korrekte opplysninger.

- Det er skuffende, men dessverre ikke overraskende at håndverkere markedsfører seg med godkjenninger og kompetanse som de ikke har, sier regionsjef Roger Helde.

Han er fagansvarlig for håndverkerbransjen i Forbrukerrådet, og oppfordrer kundene til å kontrollere håndverkerne før de engasjeres.

Undersøkelsen omfatter også om håndverkerne informerer om blant annet pris og kontrakt.

- Bare én eneste av 100 håndverkere har prisliste på sine nettsider. Elektrikeren Fixel i Oslo er unntaket fra regelen. De har priser, som også inkluderer moms. De andre 99 undersøkte firmaene har ikke prislister, sier Geir Røed, ansvarlig for undersøkelsen.

Bare to av 100 håndverkerbedrifter sier noe om bruk av kontrakt ved håndverkertjenester, og ingen håndverkere har lagt ut kontrakten de bruker, eller kontraktsvilkår.

Når man skal velge håndverker, er referanser viktig. Men bare sju av 100 håndverkere har en god oversikt over referanser, som gjør at en forbruker lett kan komme i kontakt med tidligere kunder.

- Problemer knyttet til pris og oppgjør utgjør nesten 40 prosent av henvendelsene til Forbrukerrådet om håndverkere. Mange av disse henvendelsene kunne vært unngått om håndverkerbransjen hadde hatt en mer åpen prispolitikk. Kundene vil ha pris før de bestiller tjenester. Da bør de få det, sier fagansvarlig Roger Helde i Forbrukerrådet.

Han viser til undersøkelser om at forbrukerne synes det er vanskelig å orientere seg i håndverkermarkedet, og at pris og kompetanse på håndverkene er den største utfordringen for kundene.