Ledelys "erstatter" veglys

Den nye fire-felts E6 som er åpnet mellom Kolomoen og Skaberud i Hedmark inneholder mye innovasjon. På dagtid er rustrødt rekkverk og stolper det mest iøyenfallende, men om kvelden vil trafikantene merke seg at vegen har ledelys i stedet for vegbelysning.

- Dette er en veg som går gjennom et landlig område og vi har hatt en klar ambisjon om å bevare landevegen og å dempe synlighet av og mengden vegutstyr, sier senioringeniør Trond Arne Stensby.

Strømsparing

Vegdirektoratet har gått inn for en forsøksordning der den 12,8 km lange strekningen får ledelys i stedet for ordinær vegbelysning.

- Hovedhensikten er redusert strømforbruk, men dette bidrar også til å holde vegen nede i terrenget, sier byggeleder Terje Halbakken.

LED-lysene, lys-emitterende dioder med 14 års levetid, står med 40 meters avstand og trekker bare en watt strøm. Vanlig vegbelysning ville krevd 500 watt pr. stolpe.

Evalueres

Forsøket skal evalueres, men det er stor sannsynlighet for at samme belysning blir tatt i bruk på hele den nye E6 nord for Dal i Akershus. Neste uke åpner en parsell på 10,6 kilometer fra Gardermoen og nordover til Dal.

Om to år skal ytterligere to parseller tas i bruk, mellom Dal og Minnesund. I 2013 skal E6 være bygget om til fire-felts veg med midtdeler i det naturskjønne partiet langs Mjøsa slik at vegen er bygget ut helt til Kolomoen der rv. 3 mot Elverum tar av.

Kortenstål

Den iøyenfallende rekkverkfargen har sammenheng med at kortenstål for første gang i Norge tas i bruk til vegutstyr. Ståltypen har en unik egenskap best kjent fra kobber og viktig for langtidsvedlikeholdet: Den ruster bare såpass mye at det dannes et beskyttende lag, og så stanser videre rusting. Maling trengs ikke. Blir overflaten skrapet opp av en bil reparerer den seg selv.

- Etter noen måneder vil alt ha en mørk rødfarge. Litt uvant kanskje, men resultatet er noe helt annet og dempet enn den blanke overflaten vi har vært vant med på vegutstyr her i landet, sier Trond Arne Stensby.