Protest mot innstramning

Boligprodusentene protesterer kraftig mot at myndighetene legger opp til en innstramning i praksis for midlertidig brukstillatelse.

Dette går frem av foreningens høringssvar til Forskrift til plan- og bygningsloven om byggesak.

Kommunal- og regionaldepartementet foreslår nå utvidelse til tre ukers saksbehandlingstid, og at bygget ikke kan tas i bruk før midlertidig brukstillatelse foreligger. Bakgrunnen for den foreslåtte endringen er blant annet at kommunen skal få bedre tid til å vurdere forhold knyttet til sikkerhet, gjenstående arbeider og mangler samt at myndighetene vil stimulere til at det i større grad søkes om ferdigattest.

Boligprodusentene synes dagens praksis fungerer bra. Her er det en ukes saksbehandlingstid for midlertidig brukstillatelse, og bygget kan tas i bruk dersom kommunen ikke overholder fristen.

De foreslåtte endringene kan få store økonomiske konsekvenser, mener Boligprodusentene og henviser til at det vil påløpe finansielle merkostnader i boligprosjekter med trinnvis overlevering. Rentekostnadene for ferdigstilte boenheter i blokker vil være betydelige og kan bli vesentlig større enn for småhus per boenhet. Resultatet vil bli økte byggekostnader og økt tidspress i byggeprosessen som vil vanskeliggjøre ambisjonene om bedre kvalitet.

Boligprodusentene mener videre at kommunenes utvidede tidsfrist for saksbehandling til tre uker ikke er noen garanti for at kommunen klarer å overholde fristen. Siden tiltaket likevel ikke kan tas i bruk som i dagens praksis, vil det bli tilnærmet umulig å planlegge overlevering/innflytting for større boligprosjekter.

Videre påpeker Boligprodusentene at entreprenørene i private avtaleforhold etter bustadsoppføringslova påtar seg risikoen for at den avtalte innflyttingsdatoen ikke overskrides, og her har forbrukeren rett til å kreve dagmulkt. Hvis tidspunktet for å ta boligen i bruk gjøres avhengig av kommunal saksbehandling, kan kommunene bli gjort økonomisk ansvarlig, som kan bety dekning av dagmulkt, ved oversittelse av saksbehandlingsfristen på tre uker. Det kan også bli vanskelig å opprettholde forbrukernes rettigheter etter bustadsoppføringslova fordi overleveringstidspunktet vanskelig kan defineres i forkant.

Boligprodusentene advarer også mot myndighetenes ambisjon om å gjennomføre ferdigattest uten midlertidig brukstillatelse.

Her henviser foreningen til sitt eget forslag om at radon skal inngå som kontroll av inneklima som igjen nødvendigvis vil påvirke tidspunkt for ferdigattest. Måling for å påvise at radonkonsentrasjonen er under lovlig minimum, kan ikke foretas før etter at boligen er ferdigstilt og tatt i bruk. Dette henger sammen med at oppvarming og drift av ventilasjon vil kunne påvirke eventuelle radonlekkasjer inne i boligen. Radonmålingen tilsier altså at det må kunne søkes om midlertidig brukstillatelse med påregnet anmodning om ferdigattest når måleresultatene foreligger.

Boligprodusentene trekker også frem utomhusarbeider som argument for å opprettholde ordningen med midlertidig brukstillatelse. Her påpeker man at utearealene inngår som en viktig del av ferdigstillelsen med nye krav til universell utforming, tilgjengelighet og brukbarhet. Bransjeorganisasjonen henviser til at det kan være vanskelig å ferdigstille utearealene i vinterhalvåret og advarer mot at innflytting må utsettes til våren eller forsommeren når klimaforholdene gjør det mulig å opparbeide utearealene. Man finner det svært uhensiktsmessig med en eventuell trinnvis ferdigattest hvor det skilles mellom arbeider ute og inne.