Økt kjøpekraft er veien ut av krisen

Økt kjøpekraft til forbrukerne og at bankene innvilger nødvendige lån. Det er viktigst for å bedre den økonomiske situasjonen i den enkelte bedrift, sier næringslivet selv.

Norges Autoriserte Regnskapsføreres Forening (NARF) har spurt 2000 næringslivsledere om hvordan ulike eksisterende og potensielle offentlige tiltak mot finanskrisen kan bedre den økonomiske situasjonen i deres bedrift.

Mer kjøpekraft, takk!

Næringslivslederne ble bedt om å rangere tiltakene på en skala fra 1 til 5, der 1 er et svært lite viktig tiltak og 5 var et svært viktig tiltak. Andelene som svarte 4 eller 5, var som følger:

64 prosent: Tiltak fra det offentlige som stimulerer til økt kjøpekraft hos forbruker.

61 prosent: Banken innvilger de lån som bedriften har behov for.

33 prosent: Tilbakebetaling av skatt for 2006 og 2007 basert på underskudd i 2008.

29 prosent: Betalingsutsettelse for skatter og avgifter.

Et etterspørsels- og finansieringsproblem

For alle bransjer og bedriftsstørrelser er det banklån og offentlige tiltak for økt kjøpekraft som oppgis som viktigst for bedriftens økonomiske situasjon.

- Undersøkelsen viser at næringslivet opplever finanskrisen først og fremst som et etterspørsels- og finansieringsproblem. Det som vil bety mest, er økt omsetning samt banklån til å finansiere drift og investeringer, sier adm. direktør Sandra Riise i NARF.

- Relatert til den politiske virkeligheten, viser undersøkelsen at næringslivet setter størst pris på rentekuttene og bankpakken. Mens førstnevnte øker forbrukernes kjøpekraft, legger sistnevnte til rette for økt utlånsvilje fra bank til bedrift, sier Riise.

Tiltakspakken viktigere for små bedrifter med underskudd

Tilbakebetaling av skatt for 2006 og 2007 basert på underskudd i 2008, er et annet av Regjeringens tiltak mot finanskrisen. Selv om næringslivet vurderer betydningen av tiltaket som lav sammenlignet med andre tiltak, er det viktige nyanser blant bedriftene som liker tiltaket. Dette tiltaket er mer populært blant bedrifter som går med underskudd og blant små bedrifter.

Blant bedrifter med 1-4 ansatte er det 39 prosent som gir tiltaket 4 eller 5, som var de høyeste viktighetsscorene. Andelen faller til 36 prosent for bedrifter med 5-19 ansatte, 28 prosent for dem med 20-99 ansatte og 20 prosent for bedrifter med minst 100 ansatte.

Undersøkelsen er gjennomført av Perduco på oppdrag fra NARF blant et representativt utvalg på 2000 næringslivsledere i mars 2009.