Påske-effekt for byggevaresalget

Byggevareomsetningen i mars viser en oppløftende tendens. Årsaken til "oppsvinget" skyldes imidlertid plasseringen av påsken.

Etter at Byggevareindustriens rapport om innenlandsk salg av byggevarer for februar viste et fall på nærmere 30 prosent, viser marstallene kun et fall på 6,8 prosent justert for prisstigning sammenlignet med samme måned i fjor. Men det er likevel ingen grunn til noen glede.

- Her er det viktig å huske på at hele påsken i fjor falt i mars, mens den for inneværende år falt i helt og full i april. Dermed gir sammenligningen med samme måned året før ikke et korrekt bilde, og vi får vi ikke et riktig inntrykk av omsetningstrenden før april-tallene foreligger, kommenterer adm. direktør Arne Skjelle i Byggevareindustrien.

- Med de markedssignalene jeg får fra våre medlemmer, faller nok også mars-tallene sammen med den sterkt fallende trenden vi har ett de siste månedene, konstaterer Skjelle.

Salget etter årets tre første måneder viser et fall på 20 prosent justert for pristigning sammenlignet med samme periode i fjor.