Økning i antall boligtvister

Boligtvistnemnda mottok 65 saker i 2008, mot 58 i 2007. Mange av sakene springer ut fra uenighet om forsinkelse og forbrukers egeninnsats.

- Flere av sakene handler om tidsfrister og krav om dagmulkt ved forsinket overtakelse, sier regiondirektør Roger Helde i Forbrukerrådet, som også sitter i styret i Boligtvistnemnda.

- Forbrukerrådet opplever at mange byggekontrakter ikke har en klar dato for ferdigstillelse, noe som innbærer at forbrukerne mister retten til dagmulkt, og i verste fall får store forsinkelser i oppføringen av sin nye bolig, sier Roger Helde

Forbrukernes egeninnsats er også hyppig gjenstand for uoverensstemmelser. Det er ofte vanskelig å fastslå om det foreligger forsinkelser i slike tilfeller og hvem som har ansvaret der partene arbeider parallelt.

Tendenser

I flere saker har forbrukeren klaget på mangler ved boligen som ender i muntlige diskusjoner og uenigheter som haler ut i tid. Kravet fra forbrukeren har dermed blitt sett på som foreldet av utbygger, selv innenfor reklamasjonstiden på 5 år.

- Det er uakseptabelt om entreprenørene haler ut tiden for reklamasjonsarbeider, for deretter å påberope seg retten til foreldelse, sier Roger Helde.

Det er også et trekk at entreprenørene i større grad benytter generelle klausuler om rett til å gjøre endringer og påberoper seg dette for å senke tak eller gjøre innkasseringer som er i strid med tegninger og avtale. Dette er ofte løsninger som gjøres i siste liten, og som er estetisk lite pent og til ulempe for forbrukeren.

Ønsker tøffe og kunnskapsrike boligkjøpere

- Vi ser at forbrukerne blir stadig mer rettighetsorienterte og har god oversikt over relevante lover, forskrifter og norske standarder. Samtidig må forbrukere bli bevisste på sitt ansvar som bestillere av nye boliger. Det er uheldig at mange boligkjøpere foretar investeringer for millioner av kroner uten særlig forkunnskap om markedet de går inn i, sier Roger Helde.

For å bidra til et kunnskapsløft for boligkjøperne, har Forbrukerrådet en egen boligseksjon på forbrukerportalen, med nyttige råd og tips, byggeprosessen trinn for trinn og alle kontrakter og skjema du trenger.

Tre av fire får medhold

Sakene i nemnda er ofte sammensatte og gjelder flere tvistepunkter. Det er derfor vanskelig å føre nøyaktig statistikk over medholdsandelen for forbruker. Men grovt sett er medholdsandelen for 2008 slik: 1/4 fullt medhold, 2/4 delvis medhold og 1/4 ikke medhold.

Det er vanligvis forbrukeren som klager sakene inn for nemnda. Entreprenøren står som klager i 20 prosent av sakene.

- Bolig er for de fleste den største investeringene man foretar. For Forbrukerrådet er det viktig å kunne tilby forbrukerne et rimelig og velfungerende tvisteløsningsorgan, som et alternativ til det ordinære rettsystemet. Våre erfaringer fra nemnda er dessuten viktig grunnlagsmateriale når vi utformer vår forbrukerpolitikk på området, sier Roger Helde.