Gjenskaper verdens beste reklameidé

Sjelden eller aldri har vel en norsk reklame vakt større oppsikt enn da A/S Glassvatt i 1959 transporterte en isblokk på tre tonn fra Polarsirkelen til Ekvator. På bygg. no kunne man følge turen på nytt. Glava og bygg.no fulgte daglig ferden som i sin tid startet 22. februar.

Dagsvinnerne - som alle får en termokanne av beste kvalitet

I tillegg deltar alle som svarer i konkurransen om å vinne en tur til Afrika. Turen går til Tanzania og Zanzibar. Det blir safari og et faglig opplegg i samråd med den norske ambassaden.

22. februar: Hvor langt er det i luftlinje (ca) fra polarsirkelen til ekvator?

Vinner: Synnøve Sørensen, Mo i Rana - riktig svar 7500 km

23. februar: Hva var vekten av hver enkelt isblokk som ble saget ut av Svartisen?

Vinner: Tor Ivar Svendsrud (Veidekke), Lampeland - riktig svar 200 kg.

24. februar: De utsagde isblokkene ble fraktet fra Svartisen med helikopter. Ideen om denne typen flyfartøyer var gammel, allerede fra Lenonardo Da Vincis tid, men det første som viste seg praktisk anvendelig fløy første gang 26. juni 1936. Hvem var konstruktøren?

Vinner: Marte Vamnes (Skanska), Gjerdrum - riktig svar Heinrich Focke.

25. februar: Hvilket flyselskap fløy isblokkene ut fra Svartisen?

Vinner: Odd Jarle Kleppe (Ulveseth), Fjell - riktig svar: Helikopter Service

26. februar: Hvilken dato forlot isblokktransporten Mo i Rana?

Vinner: Svein Reidar Dale (Vassbakk & Stol), Leirvik i Sogn - riktig svar: 22. februar 1959

27. februar: Hvem var isblokkekspedisjonens leder:

Vinner: Hilde Flaen (AF Gruppen), Oslo - riktig svar: Sivert Klevan

28. februar: Hva var den samlede vekten av isen da ekspedisjonen til Lambarnérne startet fra Mo i Rana?

Vinner: Roy Johnsen (Maxbo), Askim - riktig svar: 3 tonn

1. mars: Isblokken ble pakket inn i glasswatt. På hvilket tidspunkt ble produksjonen av glasswatt erstattet med den gule glavaisolasjonen som alle kjenner i dag?

Vinner Stian Mørk (AF Gruppen), Oslo - riktig svar: 1961

2. mars: Transporten foregikk med bil gjennom Europa og Afrika. Hvor hørte biltransportøren hjemme?

Vinner: Bjørn Einar Smith (Veidekke), Oslo - riktig svar: Perstorp i Sverige

3. mars: Isblokktransporten vekket betydelig interesse gjennom Europa, ikke minst i Frankrike der bilene ble eskortert gjennom Paris av politiet. Hvor langt hadde de kjørt da de kom til Paris?

Vinner: Anne-Lise Halvardsson (Flexit), Ørje - riktig svar: 3367

4. mars: Hvem var president i Frankrike da transporten passerte i februar 1959?

Vinner: Steinar Fjerdingen (Icopal), Askim - riktig svar: Charles de Gaulle

5. mars: Transporten gikk med ferge fra Marseilles i Frankrike over Middelhavet. I hvilken nord-afrikansk by kjørte de i land?

Vinner: Eigil Jenssen (Lemminkainen), Sofiemyr - riktig svar: Alger

6. mars: Hva heter fjellkjeden som strekker seg gjennom Marokko, Algerie og Tunisia?

Vinner: Terje Olav Hagen (Kruse Smith), Kopervik - riktig svar: Atlas

7. mars: De nord-afrikanske statene var under fransk kontroll fra midten av 1800-tallet. Når ble Algerie selvstendig?

Vinner Ole Ruud (KF Gruppen), Oslo - riktig svar: 1962

8. mars: Sahara er jordens største ørken. Hvor stor er den i flateinnholdi forhold til Norge?

Vinner: Thorbjørn Conradi (AF Gruppen), Sandvika - riktig svar: ca 25 ganger større

9. mars: Midtveis inne i Sahara passerte istransporten Ahaggar-fjellene. Hvor høyt over havet ligger det høyeste punktet her?

Vinner: Karl Olaf Siljan (Norconsult), Stathelle - riktig svar 2918 moh

10. mars: Hvilket land kjørte istransporten inn i da den forlot Algerie:
Vinner: Vegar Bøe (Nordbohus), Averøy - riktig svar Niger

11. mars: Under et stopp i en oase hilste ekspedisjonen på jordens raskeste firbente dyr. Hvilket er det?

Vinner: Elin Tryti (Kruse Smith), Bømlo - riktig svar: gepard

12. mars: Hva kalles den viktigste gruppen nomader i Sahara-området?

Vinner: Inger Kristin Ulveseth (Brødrene Ulveseth), Fjell - riktig svar: Tuareger

13. mars: Reisen gjennom Sahara gikk i hovedsak etter planen selv om det ble en del fastkjøring i sanden. Hvor mye av bilens reservedeler måtte benyttes?

Vinner: Oddvar Herje (Christie & Opsahl), Molde - riktig svar: Ingenting

14.mars: Hvor lang tid brukte istransporten fra Glava fra Mo i Rana til Libreville?
Vinner: Gustav Pillgram Larsen (BE), Oslo - riktig svar: 26,5 døgn

15. mars: Hvor mye av den Glava-isolerte isen var smeltet og gått over til vann ved fremkomsten til Lambaréne?
Vinner: Tor Kleiven (Skanska), Homlestrand - riktig svar: 11%.

16. mars: I hvilket land ligger byen Lambaréne?

Vinner: Frode Antonsen (Backe), Oslo - riktig svar: Gabon

17. mars: Landene rundt Lambaréne var tidligere franske kolonier. Hva kaltes dette området i kolonitiden?

Vinner: Kristin Bakken (Optimera), Trondheim - riktig svar: Fransk Ekvatorial-Afrika (Afrique Équatoriale Francaise)

18. mars: Hvor ligger Lambaréne i forhold til Oslo?

Vinner: Roy Evensen (Norgips), Sætre - riktig svar: omtrent like langt øst

19. mars: Når fikk Albert Schweitzer Nobels fredspris?

Vinner: Johnny Lund (Toten Bygg og Anlegg), Gjøvik - riktig svar: 1952

20. mars: Rune Bjørn Ekberg (Tronrud), Oslo - riktig svar: 90 år

Se film om ekspedisjonen her

Isblokken ble transportert på en Scania-Vabis lastebil. Drivstoffleverandør var Shell. Sponsorene utnyttet selvsagt også dette til sin fordel.

I tillegg til isblokken var det også masse medisiner og utstyr som skulle gis som gave til dr. Albert Schweitzer som ledet sitt sykehus i Lambarene på vestsiden av Afrika. Langs hele turen var det masse pressefolk - og det var oppslag i alle riksmedier i alle land langs reiseruten. Ja, da man passerte Paris gikk turen gjennom Triumfbuen - og tusener av mennesker var samlet.

Radio Luxembourg
Utfordringen til dette spektakulære stuntet kom via den populære Radio Luxembourg. De tente på tanken og tilbød faktisk 100.000 franc (omregnet i norske kroner ble det mange millioner kroner) pr. kilo fra det som igjen av isblokken da den kom frem til Afrika. Det de ikke var klar over var at isblokken ble isolert. Glassvatt A/S tok utfordringen, men da trakk radiokanalen tilbudet sitt tilbake. Beregninger viste nemlig at isblokken kun tapte seg med 10 prosent på grunn av isoleringen.

Stort prosjekt
Til tross for at radiokanalen trakk seg, syntes disponent Birger Natvig i A/S Glassvatt at ideen var god. Han fikk full støtte i St.Gobain-konsernet. Det resulterte i at seks glassullfabrikker i Norge, Sverige, Danmark, Tyskland, Belgia og Frankrike gikk sammen om ekspedisjonen.

Isen ble hentet i Svartisen. Med motorsag skar man ut passe stykker. De ble hentet ut med helikopter. Til slutt endte man opp med en isblokk på 3 050 kg. Det var da på forhånd laget en jernkasse som innvendig ble belagt med tre. Kassen ble så isolert.

Klar til start
Lørdag 21. februar var den dyrebare lasten kommet på lastebilen. Dagen etter startet ferden fra Mo i Rana hvor det var reneste 17.mai-stemningen.

kspedisjonen ble ledet av Sivert Klevan. I tillegg var det to sjåfører, en verkstedsjef og to fotografer med på turen. Alt skulle dokumenteres både på film og foto. De viste kanskje ikke hva de gikk til da de startet på en ferd som skulle gå 12 000 km gjennom hele Europa og langt ned på det afrikanske kontinentet, nærmere bestemt til Libreville i det som den gang het Fransk Ekvatorial-Afrika.

Kort stopp i Oslo
Mandag var en stor folkemengde samlet på Universitetsplassen i Oslo. Der ble medisinene lastet om bord. Men så snart de siste hilsningstalene var ferdig gikk turen videre sørover. Tre sjåfører - en norsk, en svensk og en fransk - vekslet om å kjøre - det ble kjørt både dag og natt.

Fra Oslo gikk turen til Gøteborg og København før den fortsatte videre sørover. Marseille hvor man skulle ta ferje over Middelhavet, ble nådd som planlagt - den 28. februar. På overfarten fikk ekspedisjonsdeltakerne en etterlengtet hvile.

Gjennom Afrika
Så endelig - den 3. mars startet den farefulle turen gjennom Afrika. Det var spesielt ørkenområdene man var redd for. Det var ingen veier - og stadig vekk kjørte bilen seg fast. Det var en tid fare for at ruten skulle ende med katastrofe midt i Saharas ørken, men takket være en engelskmann kom man seg ut. De franske militærpostene man møtte ristet bare på hodet til galskapen.

emperaturen var ofte over 50 garder celsius. Da var det godt å kjøle seg ned med litt kalt smeltevann fra den 1000 år gamle isblokken. Men til tross for de høye temperaturene, "svettet" isblokken kun 15 liter pr. dag.

Den 21. mars nådde ekspedisjonen målet.

Isolasjonen besto prøven
I Libreville ble det siste smeltevannet tappet av. Totalt forsvant det 336 liter. Isblokken veide ved ankomst 2 714 kg.

Til Afrika kom også de to glassvatt-disponentene Arnfinn Anfinnsen og Birger Natvig. Gaver ble fordelt - og man kunne feire en fantastikk tur. Mediaoppslagene var mange. Filmfotograf Arne Palm laget film om, turen, mens pressemannen Sverre A. Børretsen som skrev for "Aktuell", skrev en bok om opplevelse "Hoa hoa Sahara".

Glava hyldes
I 1979 - på 20-årsdagen for ekspedisjonen arrangerte Markedsføringsforeningen i Oslo et møte som de kalte "Verdens største reklameide". Glava-selskapene ble hyldet for et strålende opplegg.

Mange forviklinger
Når man leser boken om ekspedisjonen og når man ser filmen, ser man at det var mange forviklinger. Men det er også mange gode historier som det går for langt å gjengi her.

 

-----------------

Alle som svarer riktig i konkurransen er med i kampen om å vinne en tur til Afrika. Turen går til Tanzania og Zanzibar. Det blir safari og et faglig opplegg i samråd med den norske ambassaden. Alle dagsvinnere får en termokanne av beste kvalitet.

-------------------

Se film om ekspedisjonen her

Se og hør intervju med ingeniør Sivert Klevan, som ledet ekspedisjonen

Les hva Rana Blad skriver om ferden her

NRK omtaler også ferden på sine nettsider