«Ryddesjau» i finansmarkedet

Forbrukerrådet setter alle kluter til for å sikre kundenes rettigheter etter avsløringen av bankenes finurlige «strukturerte spareprodukter». Mange bankkunder føler seg lurt.

Nå vil Forbrukerrådet rydde opp i sparemarkedet, ikke minst i misvisende bruk av begreper: Det må blant annet bli slutt på bankenes bruk av begrepet kunderådgiver, som ikke fremstår som gode rådgivere. Snarere opptrer de som rene selgere for bankene.

Forbrukerdirektør Randi Flesland mener bankenes spareråd står til stryk, og støtter seg på en fersk kundeundersøkelse, men sier at hun etter kontakt med næringen, har god tro på at felttoget skal lykkes.

Innrømmer

Uten å ha lest kritikken i detalj, kommer administrerende direktør Arne Skauge i Finansnæringens Hovedorganisasjon (FNH) overfor NTB med en forsiktig innrømmelse:- Det er ingen tvil om at vi har hatt en intern diskusjon, og at vi ønsker å øke kvaliteten i rådgivningsprosessen, sier finansdirektøren.

Han opplyser at finansnæringen nå skal etablere en autorisasjonsordning for finansielle rådgivere.

- Der vil det bli stilt krav til minstekunnskap og til eksamensordninger, sier han.Skauge opplyser at han regner med at bransjens nye utdannelsesopplegg gradvis vil tre i kraft allerede fra inneværende år. I løpet av «et år eller to» skal mellom 3.000 og 5.000 ansatte ha den nye autorisasjonen.

Stor pågang

Det var onsdag direktør Randi Flesland presenterte Forbrukerrådets forslag til «ryddepakke» i sparemarkedet, samtidig som hun ga en oversikt over tingenes tilstand på forbrukersektoren.

Forbrukerrådet registrerte 110.500 klager i 2008, en oppgang på nær 3.700 sammenlignet med 2007. Henvendelser om sparing og investering har i samme periode økt fra 151 til 477, godt over 200 prosent. Det forventes betydelig flere i år. Etter Bankklagenemndas vedtak 21. januar i år om strukturerte spareprodukter har det flommet inn henvendelser til Forbrukerrådet. Det er registrert over 500 direktehenvendelser. I tillegg er Forbrukerrådets ferdigskrevne klagebrev lastet ned over 1.400 ganger fra forbrukerportalen.no.

- Bankene og tilsynene må rydde opp. Forbrukerne må få riktig informasjon om kostnader og gis mulighet til å sammenligne produktene. Og de skal vite at de faktisk sitter overfor en rådgiver som jobber for dem, ikke en selger for banken, sier Flesland.