SsangYong ikke konkurs

SsangYong Motor Company er ikke konkurs slik enkelte norske medier feilaktig har publisert.

12. januar 2009 ble SsangYong Motor Company, Sør Korea, innvilget såkalt "Court Receivership" av relevant rettsinstans i Seoul. Court Receivership, kan sammenliknes med det amerikanske "Chapter 11" og har som hensikt å beskytte selskapet og dets verdier. SsangYong Motor Company er altså ikke konkurs, slik enkelte norske medier feilaktig har publisert.

Bakgrunnen for situasjonen er at SsangYong de senere år har arbeidet med å endre sitt modellprogram, og således har hatt store kostnader til utvikling. En konflikt mellom de kinesiske eierne (SAIC) og fagforeningene har ført til at situasjonen ble tilspisset., og selskapet så ingen annen utvei enn å søke rettens beskyttelse.

I løpet av kort tid vil det oppnevnes en "receiver", altså en administrator, som sammen med alle involverte parter vil starte utarbeidelsen av en plan for å revitalisere selskapet. Ferdigstillelse av denne planen kan ta flere måneder. Dersom planen lykkes, og man velger fortsatt drift i egen regi, vil eierforhold kunne komme til å endres, ved at andre - for eksempel den koreanske staten - skyter inn midler i selskapet gjennom en emisjon. Alternativ kan man se for seg at selskapet kjøpes av andre aktører.

Situasjonen hos SsangYong, kan sammenliknes med følgende: I år 2000 ble Daewoo Motor Company gjenstand for "Court Receivership", hvorpå selskapet gjennomførte en administrert revitalisering. I likhet med mange andre store selskaper i Korea, som har vært gjennom samme prosess, lever i dag GM Daewoo i beste velgående, og har faktisk kommet styrket ut av prosessen.

Den norske virksomheten er ikke påvirket av situasjonen i Korea, og mer enn 40 forhandlere i Norge tar seg på beste måte av nye og eksisterende kunder.