LO krever handling for Think

LO-leder Roar Flåthen ber regjeringen gripe inn for å redde Think. Elbilprodusenten i Aurskog står i fare for å bli feid over ende av den internasjonale finanskrisen.

 

- Det ville være forferdelig synd om vi skulle la Think gå på dunken. Det er iallfall ikke aktiv næringspolitikk, og jeg forutsetter at regjeringen har forslag til hvordan den kan bidra. Noe annet ville være uakseptabelt, sier Flåthen til NTB.
LO-lederen mener regjeringen har virkemidler til rådighet, blant dem ulike låneordninger som kan hjelpe selskapet ut av uføret.

- Men dette virkemiddelapparatet må styrkes. Vi har ikke råd til at flere gode og bærekraftige industriprosjekter skal gå konkurs, sier han.

- Må stille opp
Flåthen er forundret over at et industrielt miljøprosjekt risikerer å gå på ryggen i en tid klimaendringene står høyt på dagsordenen.
- Regjeringen har en sterk miljøprofil, så derfor kan jeg ikke forstå at den ikke vil bidra. Vi ser at andre land stiller opp, og det må også Norge gjøre, sier LO-lederen.

- Think har slitt i mange år for å få bilen kvalifisert for det internasjonale marked. Selskapet sier de ligger foran konkurrentene teknologisk, og det er nå et marked for disse bilene, fortsetter Flåthen.

Allerede fra midten av januar vil halvparten av de 250 ansatte i Think bli permittert. Selskapet mangler penger og ba mandag staten om en lånegaranti på 100 til 200 millioner kroner, men Næringsdepartementet avviste å gripe inn.
- Det er mange bedrifter som sliter i dagens finanskrise. Regjeringen kan ikke gå inn på eiersiden eller gå inn med direkte lån til én bedrift, sa statssekretær Rikke Lind (Ap) til NTB.

- Alvorlig situasjon
Finanskrisen har gjort det vanskelig for Think å skaffe privat kapital. Derfor håper administrerende direktør Richard Canny i Think Global på hjelp fra det offentlige.
- Vi befinner oss i en svært alvorlig situasjon, sa Canny etter et styremøte mandag ettermiddag.

Statssekretær Rikke Lind oppfordret på sin side Thinks ledelse til å søke støtte gjennom de etablerte låneordningene i Innovasjon Norge eller Investinor. Hun viste også til at regjeringen vil komme med flere tiltak på nyåret som kan hjelpe kriserammede bedrifter. Men dette er trolig ikke raskt nok for Think.

- Vi trenger kapital i løpet av tre-fire uker, sier han.
Næringsdepartementet mener eierne og ledelsen i selskapet må ta hovedansvaret for situasjonen bedriften er kommet opp i og viser til at det er to andre elbilprodusenter i Norge.

Think gikk konkurs for andre gang i 2006. Hvor nær konkurs selskapet nå er, vil ikke Canny svare konkret på, med unntak av at situasjonen for selskapet er «kritisk».