Sykelig høy restaurantstøy

Støyen i moderne restauranter er blitt et problem for mange gjester. Hørselshemmede har det verst. 

Før i tiden hadde restauranter gardiner ved vinduene, tepper på gulvene og duker på bordene som absorberte støy. I dag har de store, bare vinduer, harde vegger og glatte gulv.

– Den minimalistiske stilen har gjort det nesten uutholdelig å oppholde seg på mange utesteder. Ofte må gjestene rope for å bli hørt, sier direktør Ingjerd Aaraas i ÅF Brekke & Strand akustikk.

Plagsom bakgrunnsstøy
Mange av landets 600 000 hørselshemmede unngår å spise ute, fordi de ikke får med seg hva som blir sagt. Utilsiktet høy klang medfører at problemene for folk med redusert hørsel blir større enn de burde være.

I mange rom er moderne design prioritert fremfor andre hensyn.

– For at et lokale skal fungere må man ta hensyn til akustikken, ikke bare til design og interiør, sier Aaraas.

Bakgrunnsstøy og store forsamlinger oppleves som mest problematisk for landets 175 000 brukere av høreapparater, viser en undersøkelse som ble gjort for høreapparatleverandøren GNResound i 2006.

Hver fjerde bruker av høreapparater har problemer med å oppfatte hele setninger når de er ute og spiser, fordi konsonantene drukner i bakgrunnsstøyen.

Nye regler
Plan og bygningsloven revideres nå og prinsippet om universell utforming skal legges til grunn, dette vil også gjelde serveringssteder.

– Dette vil skjerpe kravene til serveringsstedene slik at alle skal kunne ha en hyggelig kveld på en hvilken som helst restaurant, sier hun.

I arbeidsmiljøloven er det også satt krav til både akustisk miljø og støy på arbeidsplassen.

– Lovteksten er svak, og dessverre er det sjelden Arbeidstilsynet griper inn når støygrensene brytes på for eksempel nattklubber og konserter.

I høst er det gjennomført en informasjonskampanje om lovendringen overfor serveringsstedene.

– Ofte er det ikke store endringer som skal til før lydforholdene blir betraktelig bedre. Det enkleste er å legge inn lydabsorberende plater i himlingen. Hvis det ikke hjelper, må det monteres plater på veggene også, sier Aaraas.

Hun skulle ønske at flere arkitekter tenkte på akustikken før problemene oppstår slik at man ikke må klatte akustisk regulering utenpå. Dermed ødelegger man for den opprinnelige design.

– Det er alltid bedre å trekke inn fagfolk på akustikk før et bygg ferdigstilles, enn etterpå, sier direktør Ingjerd Aaraas i ÅF Brekke & Strand akustikk, firmaet som har mye av æren for den gode akustikken i Operaen.