Dyrup Industri fortsetter fremgangen

Dyrup Industri har økt omsetningen med 7,9 prosent.

Det danske Dyrup-konsernet som produserer maling, lakk og beis, styrker fortsatt sin posisjon på markedet for industriell beis. Konsernet hadde en omsetning på 226 millioner euro, noe som er en stigning på 2,4 %. Det fremgår av den nettopp utsendte årsrapporten for 2007.

Mens gjør det selv-markedet fortsatt preges av hard konkurranse, noterer Dyrup som i 2006 en betydelig fremgang på det industrielle markedet. Veksten i 2007 ble på 7,9 %. Direktøren for Dyrup Industri, Tomas Kjellker, sier seg også tilfreds med både resultatet og den positive utviklingen som ser ut til å fortsette i 2008.

Polen er et marked i vekst takket være bl.a. et konkurransedyktig omkostningsnivå. De baltiske land utgjør dessuten et voksende marked hvor Dyrup samarbeider med tyske VBH (spesialleverandør til vindusprodusenter). I Estland og Latvia har Dyrup fått godt tak - og salget i Litauen går nå også frem. Belgia og Italia er også markeder hvor Dyrup venter kraftig vekst i 2008.

På det britiske markedet merker man en ny trend: Flere og flere velger vinduer av tre på bekostning av PVC. Dyrup har i 2007 kjøpt sin hittidige distributør på det britiske og irske markedet, Joinery Coatings Ltd., og står dermed sterkere på disse markedene. Den forventede veksten i 2008 er cirka 25 %.

På to markeder, Tyskland og Danmark, var det en viss markedsbestemt avmatning i 2007. Dyrup beholdt imidlertid både omsetning og markedsandeler i begge landene. Tomas Kjellker regner med at en god vekst i Sverige delvis vil kunne kompensere for den svakere tyske og danske utviklingen.

Dyrups nye produkter gir en rekke tekniske fordeler. Dessuten oppfyller de fremtidige miljøkrav som REACH (kjemikaliereform), BPD-direktivet (harmonisering av godkjenninger av aktivstoffer i produkter) samt de skjerpede VOC-reglene.