Stolte over internasjonal operaros

Glede og stolthet over at operabygget i Bjørvika roses internasjonalt for sin djerve arkitektur. Det preget seremonien da kulturminister Trond Giske (Ap) fredag overrakte praktbyggets nøkkel til operasjef Bjørn Simensen.

Alle som kan æres for at den hvite marmorprakten er reist i løpet av de siste fem årene, var til stede da overleverings- og nøkkelseremonien startet nøyaktig 200 timer før den store gallaåpningen lørdag.

Da alle nøkkelpersonene hadde takket hverandre for fremragende innsats, var det kun 196 timer igjen til åpningsgallaen, der også stjerner fra de mest berømte opera-og musikkscener i det store utland vil opptre for nærmere 1. 400 gjester.

Krevende bygg
Nøkkelen passerte flere hender før operasjef Bjørn Simensen sto med det synlige beviset på at han nå er sjef i nytt operahus, en bygning som ifølge arkitektfirmaet Snøhetta er ett av de fem mest krevende bygninger som er reist de siste årene i hele verden.

Statsbyggs sjef Roar Bjordal var synlig lettet for at alt har gått så bra underveis da han overrakte nøkkelen til sin oppdragsgiver, Fornyings og administrasjonsdepartementet ved statsråd Heidi Grande Røys.

Deretter overrakte Røys nøkkelen sin kollega, kulturminister Trond Giske.

- Da Snøhetta vant arkitektkonkurransen var det mange som hadde ambisjoner om at det nye operabygget i Bjørvika skulle bli like flott som bygget i Sidney. Det har det blitt, sa Giske og viste til svært rosende omtale i flere store utenlandske medier.

Djerve arkitekter
Da arkitektene i Snøhetta ga det hvite praktbygget form og farge var ambisjonen deres at bygget skulle ligne et isfjell som dupper i strandkanten i Bjørvika og reflekterer lys.

Det har de greid, samtidig som de har gitt bygget en horisontal monumentalitet, påpekte flere av talerne under nøkkelseremonien.

Operaens styreleder Ellen Horn roste de etter hvert vidgjetne arkitektene i Snøhetta for å være visjonære og uredde.

- Det flotteste kulturbygget i Norge som er bygd siden Nidarosdomen, sa Trond Giske.

Han er slett ikke engstelig for at framtidige generasjoner vil anklage byggegenerasjonen for sløsing.

- Det er flott at nordmenn, som er kjent for sin nøkternhet, velger å bygge et kulturhus når de først skal skaffe seg et monumentalbygg. Jeg tror framtidige generasjoner vil være takknemlig for at vi brukte deler av oljerikdommen på å gi Norge et eget operahus, sa Trond Giske.

Se bilder fra operaen her