Bompenger må være et pluss

Bompenger må komme på toppen av det staten bevilger til veiformål. Det må ikke komme i stedet for det som skal stå i statsbudsjettet.

For vår del har vi ikke noe i mot at man bruker ordninger med bompenger, men dette må ikke bli noen hvilepute for politikerne. I de siste årene har staten gradvis redusert sine bevilgninger til veiformål. Hadde det ikke vært for bompengene ville det virkelig ha sett ille ut. Bare i perioden fra 1990 til 2005 har bilistene betalt mer enn 36 milliarder kroner i bompenger.

I følge vegdirektør Kjell Bjørvig mener han at bilistene må ut med nye 80 milliarder kroner om man skal kunne bygge ut veinettet til moderne standard. Det trengs i følge han 230 milliarder kroner for å få veinettet på fote. Med nåværende bevilgningstakt over statsbudsjettet vil det ta 50 år før veinettet holder noenlunde standard. Bidrar bilistene med 80 milliarder vil man spare 20 år på denne prosessen.

Vi mener at politikerne må øke veibudsjettet dramatisk. Det er kapasitet i anleggsnæringen til å bygge langt mer vei enn hva man gjør i dag. Vi er overbevist om at det blir lettere å skaffe mer bompenger om man også skaffer mer statlige midler. Alle vil tjene på å få bedre og sikrere veier.

For den som er født og oppvokst på en øy uten fast forbindelse , men hvor man var avhengig av ferje, var det en befrielse å få fast forbindelse. Selv om man for en periode må betale ekstra gjennom bompenger, vil jo denne betalinsperioden en dag ta slutt. Hadde man fortsatt med ferje, ville betalingsperioden aldri ta slutt.

Når man diskuterer bompenger, skal man ikke glemme at de aller fleste bompengeprosjekter er vokst frem på grunn av lokalt initativ. De aller fleste har sett fordelene med å få et moderne veinett.