Elendighetsbeskrivelse preget Frp-debatten

Den politiske debatten på årets Frp-landsmøte ble en elendighetsbeskrivelse av forholdene i norsk skole og ikke minst av norske veier.

På rekke og rad sto delegatene fram med sine versjoner. De nærmest kaptes om hvilke fylker som hadde de dårligste veiene. Da en taler fra Hedmark fortalte om trestubbene som vokste gjennom asfalten, var seierherren kåret. Elendighetsbeskrivelsen var ikke mindre når det gjaldt skolen, og kritikken mot kunnskapsminister Øystein Djupedal (SV) var unison. Konklusjonen var at skolen er med på å skape tapere, og at Djupedal har hovedansvaret for elendigheten. Kunnskapsskolen I sitt prinsipprogram legger Frp stor vekt på kunnskapsskolen, blant annet gjennom et karaktersystem der karakterene settes tidligere enn i dag. Partiet vil ha et nasjonalt kvalitetsinstitutt som skal kontrollere at skolene holder den nødvendige faglige standard. I debatten ble det hevdet at skolen var blitt jentenes domene og at guttene var skoletaperne. I dag har kvinnene erobret lærerværelsene. Det har innført omsorgsskolen i stedet for kunnskapsskolen, sa stortingsrepresentant Åse Schmidt i debatten. I prinsipprogrammet går Frp inn for hver enkelt elev skal få utvikle sine egne evner ved en mer tilrettelagt undervisning. Elever som er flinkere enn andre skal også gi muligheter til å bruke sine evner, heter det. Frp vil også ha en niårig grunnskole med utvidet skoledag. Videre vil partiet at skolene skal fristilles og konkurrere med hverandre om elevene. Skolene skal få tilskudd fra staten basert på antall elever. Ro og orden Frp vil gå langt i å bekjempe mobbing og uro og vil ha mer disiplin i skolen. Innføring av ordens- og oppførselskarakter fra tredje klasse, er et virkemiddel partiet ønsker å ta i bruk. Frp vil også ha et klarere skille mellom lærer og elev. Læreren bør stå fram som en person med respekt. Vi vil oppfordre de gode lærerne til å bli bedre, men vi vil også oppfordre de dårlige til å slutte, ble det sagt. Frp vil innføre differensierte lærerlønninger basert på lærernes faglige og pedagogiske prestasjoner.