Ungdomspolitikere krever midtrekkverk på veier

Lederne i Natur og Ungdom, Norges Naturvernforbund og fem politiske ungdomsorganisasjoner krever at veimyndighetene må prioritere midtrekkverk framfor utbygging av fire felts motorvei.

Kravet settes fram i et brev til samferdselsminister Liv Signe Navarsete (Sp). Ungdomspolitikerne argumenterer med behovet for klimatiltak og først og fremst de mange alvorlige trafikkulykkene på E 6 mellom Gardermoen til Otta. Ikke bruk pengene på en kostbar og miljøskadelig firefeltsvei mellom Gardermoen og Biri. Utbedringer og etablering av midtrekkverk og forbikjøringsfelt vil bli langt rimeligere. De sparte pengene bør brukes til å forbedre E 6 i Gudbrandsdalen, heter det i brevet. Krever strakstiltak Blant underskriverne er lederne Bård Lehn i Natur og Ungdom, Lars Haltbrekken i Norges Naturvernforbund, Martin Henriksen i AUF, Kirsti Bergstø i Sosialistisk Ungdom, Mimir Kristjansson i Rød Ungdom, Lars Henrik Michelsen i Unge Venstre og Inger Lise Hansen i Kristelig Folkepartis Ungdom. I tillegg har ungdomspolitikere fra disse partiene i Hedmark og Oppland skrevet under. Kravet til samferdselsministeren går ut på å sette i verk strakstiltak for å redusere ulykkene. Ungdomspolitikerne i de sju organisasjonene krever også at jernbanen må styrkes og avgiftene endres slik at det blir færre vogntog på veiene. Arbeidet med å bygge et moderne høyhastighetsdobbeltspor mellom Gardermoen og Lillehammer må intensiveres, heter det. Miljøskadelig Ungdomspolitikerne mener at det ikke er nødvendig å bygge «kostbare og miljøskadelige firefeltsveier» for å redusere ulykkene. Tvert imot. Firefeltsveier legger til rette for enda mer trafikk og dermed enda mer forurensning og flere ulykker. Og kostbare firefeltsveier gjør at det blir mindre penger igjen til trafikksikkerhet andre steder. Det er godt å kunne erkjenne at det som gir best trafikksikkerhetseffekt, samtidig gir de minst negative miljøeffektene. Kritikken rettes spesielt mot planene om å bygge ut E 6 på den 11 mil lange strekningen fra Gardermoen til Biri, og i neste omgang videre til Øyer. En slik vei vil koste i størrelsesorden 7-10 milliarder kroner, det vil si en pris på 60-90 millioner kroner per kilometer. I tillegg kommer nærmere 2 milliarder kroner for å bygge ut strekningen Biri-Øyer til fire felt, skriver de sju organisasjonene i brevet til samferdselsministeren.