Sterk vekst i antall klager på håndverkertjenester

Antall klager på håndverkertjenester økte med 50 prosent i fjor. Nå skal en ny klagenemnd hjelpe deg når snekkeren ikke gjør godt nok arbeid.

I løpet av første kvartal neste år skal klagenemnda være på plass. Da får forbrukerne for første gang en reell mulighet til å klage på snekkere, rørleggere, murere og andre håndverkere som de mener ikke gjør jobben sin, skriver Bergens Tidende. Forbrukerrådet mottok i 2003 til sammen 2.593 telefonsamtaler fra folk som var misfornøyd med håndverkere. I fjor var antallet hele 4.148. Det tilsvarer en økning på vel 60 prosent. Samtidig mottok Forbrukerrådet 128 skriftlige klager i 2004. Året etter var antallet økt til 191 klager, en oppgang på nesten 50 prosent. Underdirektør Roger Helde i Forbrukerrådet sier klager på håndverkertjenester har vært et stadig økende problem de siste årene. Vi ser et stort behov for et klageorgan som kan løse tvister raskt og effektivt. Saksbehandlingstiden skal være kortere enn i Forbrukertvistutvalget, der det tar omtrent et halvt år å få behandlet en sak. I tillegg er det en klar fordel med sakkyndige medlemmer i nemnda, sier Helde. Den nye klagenemnda skal behandle klager på bruktboliger. Klager på nybygg og fritidsboliger kan ikke rettes til nemnda. Nemnda etableres i samarbeid med bransjeorganisasjonene. Den vil ha to medlemmer fra entreprenørene, to fra Forbrukerrådet og en uavhengig leder.