Ny turbodieselmotor for Peugeot 807

Peugeot utvider motorutvalget på sin store flerbruksbil Peugeot 807. En 2,0 HDi 136 hk (320 Nm) turbodieselmotor med miljøvennlig partikkelfilter (FAP) vil være tilgjengelig på bilen fra februar 2007.

2,0 HDi 136 hk motoren erstatter 2,2 HDi 130 hk (314 Nm) motoren, som gikk ut av produksjon i juni i år. Utskiftningen er en del av downsizing programmet til Peugeot, som søker å redusere motorvolum, vekt og drivstofforbruk på dieselmotorene samtidig som man henter like mye eller mer effekt ut av dem. Med norske bilavgifter er dette en kostnadsmessig gunstig utvikling. Dieselforbruket med 2,0 HDi 136 hk (320 Nm) motoren er på relativt beskjedne 0,70 l/per mil, til tross for at bilen er 1743 kg tung. CO2-utslippet er på 188 g/km. Med overboost økes dreiemomentet til 340 Nm. Veiledende pris på Peugeot 807 med 2,0 HDi 136 hk motor starter fra kr. 438.600,- (2007-pris). 2,0 HDi 136 hk motoren vil også være tilgjengelig i Peugeot 807 som to- og treseters varebil. Som varebil er veiledende pris fra kr. 336.900,-.