Svovelfri anleggsdiesel fra 2009

Miljøverndepartementet vil skjerpe kravene til svovelinnholdet i anleggsdiesel. Statens forurensningstilsyn (SFT) får nå i oppdrag å ferdigstille konsekvensutredning og gi forslag til forskriftsendring.

Svovelinnholdet til bensin og vanlig autodiesel er nå svært lavt på grunn av strenge krav og avgiftsincentiver. - Vi ønsker å få ned svovelinnholdet også til diesel til bruk i ikke-veigående maskiner og landbrukstraktorer, såkalt anleggsdiesel, sier miljøvernminister Helen Bjørnøy. Lavt svovelinnhold medfører bedre forbrenning og reduksjon av svovel- og partikkelutslipp. I tillegg åpner det for ettermontering av renseutstyr for ytterligere reduksjon av partikler og nitrogenoksider. Dagens svovelkrav til anleggsdiesel er 500 mg svovel/kg. Ut fra en miljø- og samfunnsmessig vurdering foreslås nå en rask innføring av svovelfri anleggsdiesel, fremfor å gjøre dette stegvis og vente på EU-krav. Dette kan gjøres ved at kravet om lavsvovlet anleggsdiesel (maksimalt svovelinnhold på 50 mg/kg) fra 2007 erstattes med et enda strengere krav gjeldende fra 2009. Det foreslås at anleggsdieselen skal ha et krav om maksimalt svovelinnhold på 10 mg/kg fra 2009. - Vi har vurdert ulike scenarier. Dette er en god løsning som ivaretar hensynet til miljøet og praktisk gjennomføring. På denne måten blir svovelkravene til anleggsdiesel og vanlig autodiesel lik fra 2009. Det er også EUs intensjon at autodiesel og anleggsdiesel på sikt skal ha samme svovelinnhold, sier Bjørnøy. SFT får nå i oppdrag å utrede konsekvensene av en slik endring og forberede saken for høring.