Kjøreløyper i grenseland

Nå starter arbeidet med de seks første parsellene av grensevaktens nye kjøreløyper langs grensen mot Russland.

Om lag 24 kilometer av kjøreløypene skal etter planen fullføres før vinteren. Forsvarsbygg Utvikling Nord har inngått kontrakt med Graveservice Johan Kr. Johansen om denne delen av prosjektet. Roald Kverneland skal være underentreprenør. Kontrakten har en verdi på om lag 10 millioner kroner inkludert mva og arbeidet starter umiddelbart. Miljø Planene om nye kjøreløyper er et resultat av krav til den norske grensekontrollen gjennom Schengen-samarbeidet. Grensen mellom Norge og Russland er den eneste yttergrense Norge har ansvaret for på vegne av de andre europeiske Schengen-land. Avtalen krever at grensevakten skal være mobil og raskt kunne nå ethvert sted på grensen med sine seks-hjuls lette terrengkjøretøyer.. - Samtidig som dette øker mobiliteten for grensevakten vil dette være et stort fremskritt for miljøet. Sekshjulingene setter spor i sårbar natur, særlig i våtmark. I de nye kjøreløypene vil det bli utstrakt bruk av geonett. Dette øker bæreevnen vesentlig, samtidig som det beskytter vegetasjonen. Samtidig skal en del oppståtte kjøreskader repareres, forteller prosjektleder Kjell Heitmann i Forsvarsbygg Utvikling Nord. Fremskritt De seks traseene som skal etableres i høst er Nesheim, Kobbfoss, Storskog Vardefjell, Pandur Vardefjell, Korpfjell Sandvasskoia og Lasaruskulpen Sandvasshøgda. Ytterligere 10 traseer står for tur sommeren 2007 og 2008. Til sammen skal det etableres 78 kilometer med slike kjøreløyper. Hele prosjektet har en kostnadsramme på om lag 50 millioner kroner. - Dette er et stort fremskritt for grensevakten. Om vinteren brukes snøskuter. Om sommeren bruker vi hurtiggående båter på Pasvikelva. Men det har vært hardt for personellet å slite med dårlig fremkommelighet der vi må kjøre i terrenget, sier major Tor Kristian Pettersen, ansvarlig for eiendom, bygg og anlegg på Garnisonen i Sør-Varanger (GSV). Kjøretraseene blir ikke tilgjengelige for allmenn ferdsel.