- Feilaktige påstander om nye Lysaker stasjon

14. juli ble det fremsatt påstander i Dagbladet og i NRK Dagsnytt om at Jernbaneverket har ført både den forrige regjeringen og NSB bak lyset under prosessen som ledet frem til vedtaket om å bygge nye Lysaker stasjon. - Dette er feilaktige og grunnløse påstander, heter det i en melding fra Jernbaneverket.

Bakgrunnen for uttalelser som kommunikasjonsdirektør Arne Wam i NSB og tidligere statssekretær i Samferdselsdepartementet, Arnfinn Ellingsen, har kommet med, er en diskusjon om verneverdigheten til en steinbru på Lysaker - og hvilke konsekvenser dette har hatt for beslutningen om å bygge nye Lysaker stasjon der dagens stasjon ligger. - Både NRK og Dagbladet tar utgangspunkt i et brev sendt fra NSB til Jernbaneverket den 7. juli, der det hevdes at Jernbaneverket under et møte med NSB og de funksjonshemmedes organisasjoner tidligere i sommer sa at den gamle steinbrua på Lysaker er fredet, og at dette vanskeliggjør en annen plassering av nye Lysaker stasjon. NSBs brev refererer feilaktig til at det i møtet ble sagt at det er eksisterende bru over Lysakerelva som skaper problemene med avstand plattform / tog på Lysaker stasjon, og at dette problemet ville vært løst dersom den eksisterende brua kunne rives. Det medfører heller ikke riktighet at det ble sagt at det forelå et fredingsvedtak fra Riskantikvaren for denne brua. Spørsmål fra Funksjonshemmedes Fellesorganisasjon om hvorfor brua måtte bevares, ble besvart med at den var bevaringsverdig, skriver Jernbaneverket i en melding. I forbindelse med utarbeidelse av Hovedplan for Skøyen Asker og Konsekvensutreding fase 2 på 90 tallet, utarbeidet Norsk institutt for kulturminneforskning en rapport under navnet NSB Nytt dobbeltspor fra Skøyen til Asker, Kulturminner og kulturmiljø, KU fase 2 (datert mai 1996). For brua konkluderer denne rapporten med: Jernbanebroen over Lysakerelva er en steinhvelvsbro med to hvelv, denne vurderes som verneverdig. I det senere planarbeidet med Lysaker st. ble det gjennomført et samarbeid med Byantikvaren i Oslo, der premissene for bevaring av brua ble lagt gjennom møter i 2001. I sin formelle uttalelse til reguleringsplanen sa Byantikvaren bl.a følgende: Byantikvaren understreker betydningen av at eksisterende steinhvelvsbro blir bevart. Og i den godkjente reguleringsplanen i Oslo kommune av 18.11.04 er steinhvelvsbrua omregulert til Spesialområde: Bevaring. - Jernbaneverket ble på møte hos Samferdselsministeren den 21.11.05 bedt om å redegjøre for situasjonen på Lysaker stasjon og vurdere alternativer for å bedre forholdene med hensyn til avstand mellom tog og plattform. På denne bakgrunn ble rapporten Lysaker stasjon, vurdering av tiltak for å bedre tilgjengelighet, datert 09.12.05 utarbeidet og oversendt Samferdselsdepartementet med kopi til blant annet til NSB 12.12.05. I denne rapporten ble ulike alternativer, også alternativer som innebar helt eller delvis riving av steinhvelvsbrua vurdert. I rapporten og oversendelsesbrevet ble det påpekt at for alle endringer utover små justeringer, måtte utsettelser som følge av omregulering og avklaring med vernemyndigheter påregnes. På bakgrunn av blant annet ovennevnte rapport og flere møter med NSB, Flytoget og Statens Jernbanetilsyn, ber Samferdselsdepartementet i brev datert 21.12.05 Jernbaneverket arbeide videre innenfor vedtatte reguleringsplaner. I samme brev, ber Samferdselsdepartementet Jernbaneverket så raskt som mulig i 2006 utrede avbøtende tiltak som gjør at kravet om at maksimal usikret avstand mellom plattform og tog ikke overskrider 25 cm. Denne prosessen er Jernbaneverket i gang med, og alle tiltak skal i siste instans godkjennes av Statens jernbanetilsyn, skriver Jernbaneverket.