Trikser med miljømerking

Stadig flere produsenter bruker etiske påstander og hjemmesnekrede miljømerker for å selge varer til samfunnsbevisste forbrukere.

I løpet av den siste tiden har Forbrukerombudet blant annet grepet inn overfor Jotun maling og produsentene av Lano refillsåpe, for villedende markedsføring. I en travel hverdag vil folk gjerne kjøpe seg god samvittighet, og mange vil betale litt mer for produkter de tror er produsert på en etisk eller miljømessig forsvarlig måte. Det er bra med et slikt fokus, samtidig er det svært alvorlig hvis bedrifter bevisst utnytter folks engasjement ved å gi villedende opplysninger i markedsføringen, sier forbrukerombud Bjørn Erik Thon til Aftenposten. Jotun hadde laget sitt eget miljømerke som ble trykket på alle malingsspann som ikke inneholdt løsemidler. Merket var til forveksling likt det grønne blomstermerket fra EU, som viser at dette er et offisielt godkjent miljøprodukt. På Lano refillsåpe har det vært et grønt symbol, som lett kan forveksles med det offisielle miljømerket Svanen. Ombudet har nå bedt dem fjerne symbolet fra pakningene.