Løren- og Økerntunnelene vil trolig bli forskjøvet

Oppstarten av neste fase av vegprosjektet rv. 150 Ring 3 Ulven - Sinsen blir trolig forskjøvet på grunn av de økte kostnadene i bygge- og anleggsbransjen.

Tilbudene som nylig ble inngitt på Løren- og Økerntunnelene ligger høyere enn Statens vegvesen har kalkulert med. Et presset marked i bygge- og anleggsbransjen kombinert med prisøkning på sement og stål i verdensmarkedet har hatt innvirkning på vegprosjektets kostnader. - Statens vegvesen har bedt entreprenørene som ga tilbud på Løren- og Økern tunnelen i februar om å stå ved sitt bud tre måneder lengre enn opprinnelig angitt. I mellomtiden vil Statens vegvesen gjennomgå prosjektets finansiering og kostnader. Byggstart var planlagt til mai 2006, sier Stein Fyksen, som leder Prosjekt øst. Komplisert infrastruktur Prosjektets kompleksitet i forhold til infrastruktur, trafikk og trange byggeforhold har vist seg å være mer omfattende enn tidligere antatt. Dette til tross for at tidligere kostnadsoverslag er utarbeidet på et mer detaljert plangrunnlag enn normalt. Det har blant annet vært nødvendig å legge om høyspentkabler for 75 millioner kroner mer enn beregnet i den første entreprisen. Økte krav til sikkerhet Det er lagt opp til økt omfang av injeksjon i tunnelene for å unngå senere drifts- og vedlikeholdskostnader, og forhindre eventuelle setningsskader, forteller prosjektleder Hanna Rachel Broch. Miljøprosjekt - Ombyggingen av Ring 3 i området Ulven - Sinsen er høyt prioritert av Oslo kommune og Statens vegvesen. Ikke bare er dette første skritt mot fremtidig avlastning av Trondheimsveien og videre utvikling av Groruddalen, det vil også gi området betydelige miljøgevinster, sier Fyksen. Første entreprise er gjennomført. Selv med en utsettelse, vil det være et mål at prosjektet ferdigstilles i 2011 i tråd med opprinnelig tidsplan.