Hålogalandsbrua ligger i Narvik kommune. Brua krysser Rombaken og er en del av Europavei 6. Med en lengde på 1 533 meter er dette Norges nest lengste hengebru, målt etter spenn. Arkivfoto: Trond Joelson

Kinesisk entreprenør tapte bolte-konkurranse på brua de bygde - uttrykte bekymring for anskaffelsesprosessen

Sichuan Road and Bridge Group nådde ikke opp i en jevn anbudskonkurranse om å skifte ut 344 forankringsbolter på Hålogalandsbrua. Den kinesiske entreprenøren mente konkurransen ble gjennomført på en måte som gjorde det umulig å forstå tildelingen.

Det vakte oppsikt da en av de 344 forankringsboltene som holder de bærende vaierne i hengebrua Hålogalandsbrua sprakk like etter åpningen i slutten av 2018.

Etter en grundig gjennomgang av boltebruddet, ble det bestemt at alle boltene skulle byttes ut.

Det førte til uenigheter mellom entreprenøren Sichuan Road and Bridge Group og Statens vegvesen om årsaken og hvem som skulle ta regningen.

Det ble satt ned en uavhengig ekspertgruppe som konkluderte med at bruddet ikke skyldtes produksjonsfeil eller mangelfull utførelse ved installasjon, noe som førte til at Statens vegvesen trakk et reklamasjonskrav mot Sichuan Road and Bridge Group.

Nye diskusjoner

Nå har det igjen vært diskusjoner mellom Statens vegvesen og SRBG, viser dokumenter Byggeindustrien har fått innsyn i.

Bakgrunnen for diskusjonene er at det i høst ble lyst ut en anbudskonkurranse om oppdraget med å skifte de 344 forankringsboltene på brua som kineserne bygde.

SRBG var én av to tilbydere i konkurransen som viste seg å være svært jevn både i pris og kvalitet.

SRBGs tilbud var på 34,3 millioner, mens vinnertilbudet fra HMR Voss var på 32,5 millioner kroner.

SRBG scoret litt høyere på kvalitet og sikkerhet, uten at det var nok til å sikre kontrakten. 

Bekymret for anskaffelsesprosessen

I korrespondanse med Statens vegvesen stiller SRBG spørsmål ved hvordan konkurransen ble gjennomført.

I et brev datert 25. februar skriver entreprenøren at de har vært bekymret for anskaffelsesprosessen og sier at de hadde en «klar opplevelse av at konkurransen ble gjennomført på en måte som gjør at det ikke er mulig å forstå tildelingen».

I brevet heter det videre:

«SVV henviser til skjønn, avslår innsyn, og kan ikke forklare hvorfor valgt leverandør og SRBG sine besvarelser knyttet til K2 Og K3 var vurdert som tilnærmet like. Dessuten har SVV fremhevet at oppdragsgiver ikke plikter å vektlegge relevante forskjeller ved tilbudene. Samlet sett skaper dette en uforutsigbar situasjon, som SRBG ser alvorlig på — også i kommende konkurranser. Dette styrkes også av at SRBG opplever at selskapet ikke har fått lik mulighet til å bli tildelt kontrakten, som kan illustreres ved å sammenligne tilbakemeldingene og forbedringspunktene valgt leverandør fikk, sammenlignet med SRBG».

SRBG har valgt å ikke klage på selve tildelingen av kontrakten, men de har bedt om innsyn i tilbudet til konkurrenten, noe de bare delvis har fått.

De har nå klaget det begrensede innsynet inn til Vegdirektoratet.

Norgesansvarlig Alexandros Tsetsis i SRBG sier til Byggeindustrien at de ikke har et ønske om å gå inn i en offentlig debatt med Statens vegvesen.

Han understreker at dialogen mellom partene har vært ryddig og at hensikten med innsynsbegjæringen og påfølgende klage på begrenset innsyn først og fremst har vært å få mer kunnskap om hvilke vurderinger Vegvesenet hadde gjort i entreprenørvalget.

 – Vi kommer ikke til å gå videre med en klage på selve tildelingen, men har hatt dialog med byggherren for å få lære mer om hvordan de tenker i denne type konkurranser. Vi ønsker oss forutsigbarhet og etterprøvbarhet, spesielt i konkurranser med forhandlinger slik som var tilfellet her, sier Alexandros Tsetsis til Byggeindustrien.

Mener bakgrunnskunnskap om prosjektet ville vært fordel

Han mener SRBGs bakgrunnskunnskap om prosjektet ville vært en fordel dersom de hadde vunnet oppdraget.

 – Vi har vært involvert i både byggingen og saken rundt forankringsboltene, og hadde kompetanse som vi mente kunne være interessant for Vegvesenet. Vi mener også at dette er bevist ved at SRBG fikk høyeste tildeling på kvalitet og sikkerhet. Men slik er det noen ganger i konkurranser, og nå ser vi videre mot andre oppdrag både i Norge og andre steder i Europa. Vi har nylig fått en stor kontrakt for installasjonen av brukasser på det som blir verdens største hengebru ved ferdigstilling i Tyrkia, sier Tsetsis.

Prosjektleder Hans Jack Arntzen i Statens vegvesen. Arkivfoto.

Statens vegvesen: – To gode og jevne tilbud

Statens vegvesens prosjektleder Hans Jack Arntzen sier begge parter hadde gode tilbud og at begge scoret høyt på kvalitet og sikkerhet.

 – HMR Voss var noe lavere på pris. Når vi evaluerer tilbud, så setter vi poeng på de ulike postene og så er det den som kommer gunstigst ut totalt, som får oppdraget. I dette tilfellet var tilbudene svært like, men det var HMR Voss som kom best ut totalt, sier Hans Jack Arntzen til Byggeindustrien.

HMR Voss er ifølge Arntzen kommet i gang med forberedende arbeider med å få produsert de nye boltene.

 – Det blir fysisk oppstart på brua i løpet av sommeren, og arbeidene skal være ferdig innen høsten neste år. Det vil ikke påvirke trafikken på brua i noen form, sier Arntzen.

Når det gjelder klagen i innsynssaken fra SRBG, sier Arntzen følgende:

– De har fått innsyn i det vi kan gi innsyn i. Det er en del ting som er definert som bedriftshemmeligheter og som vi vurderer at vi ikke kan dele med konkurrenter. Nå blir det opp til Vegdirektoratet å vurdere klagen. Noen ytterligere kommentar til saken har vi ikke, sier Arntzen.