Elisabet Michelson har jobbet med herdeplast i over 30 år. Nå har hun fått ansvaret for Gjøcos herdeplastvirksomhet.

Skal bli størst på herdeplast i Norge

Som et ledd i økt satsing på herdeplastprodukter, har Gjøco hentet inn bransjeveteranen Elisabet Michelson og flyttet herdeplastvirksomheten til Galterud i Sør-Odal.

Gjøco AS holder til i Torvikbukt på Nordmøre og er mest kjent for sin produksjon av maling- og beis, men selskapet produserer og leverer også ulike herdeplastprodukter. Gjøco-eier Rolf Gjøen ønsker å øke satsingen på herdeplast, og som et ledd i denne satsingen har selskapet flyttet produksjonen fra Torvikbukt til Galterud i Sør-Odal kommune i Innlandet.

– Hovedtanken er å rendyrke herdeplast-virksomheten med både produksjon og produktutvikling på Galterud, sier Elisabet Michelson, teknisk sjef herdeplast i Gjøco.

Startet Elmico

Michelson er polymerkjemist og har jobbet med herdeplast helt siden 1988. I 2003 gikk hun inn som deleier og startet opp herdeplastprodusenten Elmico, som i 2017 ble solgt til Flowcrete. Nå har Michelson fått ansvaret for Gjøcos herdeplastproduksjon i samme lokaler som Elmico tidligere holdt til.

– Jeg liker Rolf Gjøens ideer og ambisjoner for herdeplastvirksomheten. Jeg startet i jobben 1. september og en måned senere startet vi produksjonen på Galterud. Nå er vi i full gang og vi har fått en god start, opplyser hun.

– Spenstig budsjett

Michelson legger ikke skjul på at selskapet må ha en bratt vekstkurve hvis de skal klare det hun beskriver som et spenstig budsjett for det første produksjonsåret.

– Budsjettet for i år er på 20 millioner kroner og målet er og etter hvert bli størst i Norge på herdeplast. Vi har mange store konkurrenter innenfor herdeplastområdet, men vi må ha et ambisiøst mål å jobbe mot. Det er det som er drivkraften, så får vi se hvor langt vi når, sier hun.

Per nå er det kun Michelson og tre produksjonsarbeidere som jobber ved Gjøcos herdeplastavdeling på Galterud. Selskapet har også dedikerte herdeplast-selgere i både det norske og det svenske markedet.

– Hovedkontoret i Torvikbukt bistår oss administrativt. Dermed kan vi konsentrere oss om å rendyrke produksjon og produktutvikling. Hvor mange vi etter hvert trenger for å håndtere herdeplastmarkedet gjenstår og se, men får vi den utviklingen vi tror og håper så vil vi kanskje bli ti personer som kun jobber med herdeplast, sier hun.

Alene som norskeid produsent

Ifølge Michelson er Gjøco den eneste norskeide herdeplastprodusenten. Det tror hun kan være et konkurransefortrinn.

– Jeg tror nok det er mange som setter pris på og savner en norsk produsent og produktutvikler. I og med at vi produserer og leverer fra Norge, så er det raskere leveranser, det er enklere med spesialbestillinger, og vi sitter på kompetanse som vi enkelt kan dele med kundene fordi vi er nærme markedet, sier hun.

Har klokkertro på polyurea

Gjøco tilbyr et bredt spekter av herdeplastprodukter, men det er et produkt som Michelson mener har et spesielt stort potensiale i bygg- og anleggsmarkedet.

– Polyurea er et herdeplastprodukt med fantastiske egenskaper. Det er ekstremt slitesterkt, det er elastisk og det herder raskt. Det brukes på blant annet bruer og på dekke i parkeringshus, og kan fungere som både korrosjonsbeskyttelse og som slitelag eller vanntett membran på ulike betongkonstruksjoner, forteller Michelson.

– Jeg har også veldig tro på at herdeplast etter hvert vil bli en foretrukket løsning som en tett og solid membran når det bygges grønne tak eller grøntanlegg over parkeringskjellere., tilføyer hun.

– Viktig med «melk og brød» produkter

Gjøco satser først og fremst på standardprodukter, men Michelson er heller ikke fremmed for å skreddersy produkter for enkeltprosjekter.

– Det er viktig å ha «melk og brød» produkter som holder bedriften i gang, men vi må også tillate oss å lage spesialvarianter hvis vi får forespørsler med spesielle behov fra prosjektmarkedet, fastslår Gjøcos herdeplast-sjef.

Ifølge Michelson har de allerede kommet godt inn i varmen hos flere entreprenørkunder.

– Fremover må vi jobbe for å gjøre oss enda mer kjent i markedet, og vi må vise at vi er gode på levering og kommunikasjon med kundene. Vi må også bli flinkere til å komme i kontakt med byggherrer og konsulenter slik at vi kan komme tidlig inn i prosjektene å vise hvilke muligheter som finnes med våre produkter, sier hun.

Tester ut trefiber som råstoff

Michelson kommer også inn på et utviklingsprosjekt som Gjøco er i gang med, og som innebærer å blande nanopartikler fra trefiber i herdeplastprodukter.

– Norske Skog Saugbrugs i Halden tipset oss om en slik mulighet og vi jobber nå med og både fortykke og forsterke produkter ved å tilsette trefiber som er malt til nanopartikler. Det blir veldig spennende å se hva vi kan få ut av dette utviklingsarbeidet, sier Michelson.

Denne saken sto først på trykk i magasinet Byggeindustrien (nr. 2. 2021).