Administrerende direktør Jon Sandnes i BNL. Foto: BNL/Moment studio

Innlegg: Trenger en god diskusjon om hvordan anleggsbransjen kan bidra til å realisere NTP på en bærekraftig og effektiv måte

Neste vår kommer en ny nasjonal transportplan. Etter all sannsynlighet vil den innebære en fortsatt ambisiøs satsing på infrastruktur. Derfor er det viktig at vi framover får en god diskusjon om hvordan anleggsbransjen kan bidra til å realisere denne planen på en bærekraftig og effektiv måte. 

Jon Sandnes

Administrerende direktør i Byggenæringens Landsforening (BNL)

En god infrastruktur er viktig for å knytte bo og arbeidsmarkeder sammen, sikre effektivitet i næringslivets transporter og for trafikksikkerheten. En godt utbygd infrastruktur er også avgjørende for verdiskapingen i Norge mens selve utbyggingen er med på å sikre viktig sysselsetting og verdiskaping som landet trenger mer enn noen gang. Investeringer i klimavennlige løsninger for gang -og sykkelstier og infrastruktur for vei og jernbane vil være vinn-vinn for trafikanter, pendlere og økonomien.

Selv med de milliardene som til nå har blitt brukt på hjelpepakker for næringsliv og ansatte, er det ingen tvil om at koronakrisen legger bak seg tusenvis av tapte arbeidsplasser. Derfor bør regjeringens neste store vendepunkt være å skape en vekstpolitikk som sikrer et sterkt norsk næringsliv, og her er BA-næringen sentral.

Det vil være viktigere enn noensinne å framheve seriøse og veldrevne selskaper med høy produktivitet. Selskapene som er forutsetningen for at vi skal kunne opprettholde hele velferdssystemet vårt.

Koronakrisen treffer næringen med full tyngde fra høsten og inn i 2021, og det er behov for at samfunnsnyttige prosjekter også sikrer sysselsetting og verdiskapning. For å få til det må vi evne å holde på, etterspørre og videreutvikle kompetanse som vi har i Norge i dag.

De siste årene har vi vært igjennom en rivende utvikling i anleggsbransjen. Konkurransen har blitt tøffere, flere internasjonale aktører har vunnet prosjekter, vi har fått mange store kontrakter, men vi ser også at bærekraft (miljø)har kommet høyere på agendaen. Hva har vi lært så langt?

BNL har alltid vært opptatt av forutsigbarhet, fordi det skaper kapasitet og det bygger kompetanse. De siste årene har politikerne vært flinke til å få prosjektene fra NTP ut i markedet om lag på den tid de har sendt signaler om i markedet. Alle markeder klareres over tid, og da er det vesentlig å vite hvilket marked man ønsker seg.

Samfunnet ønsker effektiv utbygging og mer vei for pengene. Derfor har vi sett større spredning i kontrakts størrelse de siste årene. Mange kontrakter har i større grad vært tilpasset til hva som gir effektive prosjekter, med hensyn til massebalanse og framdrift i prosjektene enn hva man så før. Men samtidig er det viktig at vi ikke får konkurranser fra offentlige byggherrer, der man gjennom tildelingskriterier, kontraktsform eller størrelse, i realiteten svekker norske entreprenørers konkurransekraft.

BNL vil derfor utfordre politikerne til å engasjere seg i debatten om hva slags byggherrestrategier og dertil egnede leverandørstrategier Statens vegvesen, Nye Veier og Bane NOR skal ha.

Det har vært bekymring blant politikere på grunn av mange mislykkede prosjekter som utenlandske entreprenører har vunnet. Hvis det politiske målet er å sikre sysselsetting og verdiskapning i Norge, effektiv framdrift, bærekraft og miljø må prosjektene tilpasses Norsk anleggsmarked.

Vi trenger kvalifikasjonskriterier der det er en fordel å ha kunnskap og innsikt i, og erfaring med kvalitetskrav for norske forhold. Vi trenger gjennomføringsmodeller som utnytter den erfaring og kompetanse bedrifter som operere i Norge har tilegnet seg ved bl.a. å bygge etter norske forhold i værharde strøk. Vi trenger også gjennomføringsmodeller som etterspør kompetanse fra norske aktører som har erfaring for å gjennomføre store prosjekter, små og mellomstore. Vi trenger å styrke den samlede kompetanse for både små, mellomstore og store bedrifter i hele landet.

Vi trenger en tydelig og ny næringspolitisk ambisjon som ser betydningen av at vi i fremtiden har norske aktører som kan planlegge, prosjektere, utføre og drifte prosjekter i hele landet med sysselsettingseffekt, verdiskapning og å anvende og utvikle nødvendig kompetanse på samferdselssektoren i Norge.