Tilbudsåpning på rv. 150 Ring 3 Ulven Sinsen

Tirsdag 14. februar ble tilbudene på entreprise E02 Løren tunnelen og Økern tunnelen åpnet. De tre tilbyderne er NCC Construction A/S, Veidekke Entreprenør A/S og Skanska Norge A/S.

Nytt i Region øst er bruken av to konvoluttsystem i tilbudskonkurranser. Denne entreprisen er så kompleks og omfattende at flere kriterier enn pris er avgjørende i valget av entreprenør, sier prosjektleder Hanna Rachel Broch. Vi har derfor valgt å benytte en tilbudsmetodikk som tar hensyn til dette. Organiseringen av arbeidet og gjennomføring av framdriftsplanen er vektet høyt. Entreprise 02 omfatter blant annet fjelltunnel mellom Sinsen og Økern, betongtunnel for Østre Aker vei, samt planfri krysning med rampesystem for av- og påkjøring. I tillegg kommer nytt lokalvegsystem innen Økernområdet. Denne entreprisen er prosjektets mest omfattende og komplekse hva angår byggtekniske utfordringer, og trafikkomlegging. To- konvolutt system Dette systemet deler tilbudsprosessen i to. Tilbudet skal leveres i to separate deler. Konvolutt 1 skal inneholde dokumentasjon på tildelingskriteriene gjennomføring og miljø, som består av henholdsvis fire og tre delkriterier. Konvolutt 2 skal inneholde dokumentasjon på tildelingskriteriet pris. To uavhengige grupper har foretatt en vurdering av de tre tilbudene, og gitt karakter for hver av de syv delkriteriene. Kriteriene er vektet ut i fra prosjektets kompleksitet og utfordringer. Valg av tilbud K karakter vil bli ganget opp med tilbud summen, og i utgangspunktet er det tilbyder med lavest vektet verdi som får tildelt oppdraget. . Tilbyder 1: NCC Construction A/S K karakter 1,26 Tilbudssum ekskl. mva: 1.082.526.177 Tilbyder 2: Veidekke A/S K karakter 1,124 Tilbudssum ekskl. mva: 1.178.921.863 Tilbyder 3: Skanska Norge A/S K karakter 1,1475 Tilbudssum ekskl. mva: 1.104.252.265 - Nå skal vi gå gjennom tilbudene, kontrollregne og vurdere eventuelle forbehold i tilbudene før en avgjørelse tas, sier Broch. Vi regner med at kontrakt vil inngås før påske. Det var tre tilbud som ble åpnet i dag klokken 14.00. Tilbudene viser en prisøkning i forhold til opprinnelig kostnadsoverslag. - Dette var ikke uventet, og skyldes blant annet et presset marked, prosjektets kompleksitet, og en sterk prisøkning på sement og stål. En gjennomgang av prosjektets totale kostnader er igangsatt og vil være ferdig i løpet av mars, sier Broch. Et miljøprosjekt Prosjektet vil forbedre nærmiljøet og bokvaliteten for svært mange mennesker. Det meste av trafikken vil i fremtiden gå i tunnel, og dermed redusere støy- og luftforurensningen betraktelig.