Byråd for næring og eierskap Victoria Marie Evensen i Oslo (t.v.) og styreleder i Oslobygg KF, Maria Moræus Hanssen ser fram til å bygge opp en stor byggeherreorganisasjon i Oslo kommune.

De skal bygge opp en av landets største byggherreorganisasjoner - lover å bruke innkjøpsmakt til å utvikle bransjen

Oslo kommunes nye byggherreorganisasjon Oslobygg KF får ansvaret for å bygge og drifte alle formålsbygg
i kommunen. Den nye byggherrekjempen skal være operativ i løpet av 2021 eller 2022.

Utenfor næringsbyråd Victoria Marie Evensens kontor i Kong Olav V’s gate i Oslo går de fossilfrie gravemaskinene for fullt. De kommer det ikke bli færre av fremover, når Oslos nye byggherregigant Oslobygg KF i løpet av 2021/2022 skal stables på beina.

– Vi ønsker at Oslobygg KF skal bruke innkjøpsmakten sin til å drive bransjen fremover, både når det gjelder fossilfrie maskiner som de vi ser her, men også på områder som seriøsitet, nye innovative løsninger, energieffektivisering i bygg, digitalisering og HMS, sier byråd for næring og eierskap, Victoria Marie Evensen til Byggeindustrien.

Hun har med seg den nyrekrutterte styrelederen i Oslobygg KF, Maria Moræus Hanssen, ved sin side. Sammen blir byråden og styrelederen sentrale i utviklingen av det som blir en gigant i bygg- og eiendomssektoren i nasjonal sammenheng.

Oslobygg KF skal på sikt forvalte rundt 2,5 millioner kvadratmeter eiendom og blir dermed bare så vidt slått av Statsbygg som landets største byggherre innenfor bygg- og eiendomssektoren.

– Vi ønsker å samle kommunens kompetanse i en organisasjon, fremfor å bygge opp flere parallelle miljøer innenfor digitalisering, klima og miljø og internkontroll. Jeg mener rett og slett vi vil løse byens oppgaver på en bedre måte gjennom en større og sterkere organisasjon, sier Evensen.

Store muskler
Det kommunale foretaket skal bygges opp av det som i dag utgjør kommunale foretakene Kultur- og idrettsbygg, Omsorgsbygg, Undervisningsbygg, samt utbyggingsvirksomheten til Boligbygg.

– Vi får med oss mange ansatte med spisskompetanse innenfor sine felt. Som byggherre vil vi få store muskler som vi ønsker å bruke konstruktivt for å trekke byggenæringen i en positiv retning, tror den ferske styrelederen, Maria Moræus Hanssen.

Oslo kommune har gjennom sine eksisterende bygg- og eiendomsforetak allerede skilt seg ut som en byggherre med strenge krav til både seriøsitet og klima.

Kommunen har fått bransjeros for innføringen av Oslomodellen der det blant annet settes krav til bruk av fast ansatte, tarifflønn mellom oppdrag, faglærte håndverkere, lærlinger og begrensning av antall ledd underleverandører.

I tillegg har kommunen vært en av de sterkeste pådriverne for fossilfrie byggeplasser i byggenæringen.

– Vi har allerede gjort mye for å påvirke bransjen, og det skal vi også fortsette å gjøre i det nye foretaket. Spesielt innenfor områdene seriøsitet og klima så har vi alle et felles samfunnsansvar for å løse de utfordringene vi står overfor, sier Hansen.

Et miljøgrep er å jobbe videre med fossilfrie byggeplasser, et annet er å hente ut miljøgevinster i form av en mer effektiv forvaltning av den eksisterende bygningsmassen i kommunen.

– Mange av de ansatte i dagens fire foretak er involvert i drift og vedlikehold av bygningsmassen i Oslo. En del av de byggene vi har er like i karakter og vi ønsker en samordning for å for å drive mer effektivt. I tillegg ser vi fremover behov for mer samlokaliserte lokaler i kommunen, sier Moræus Hanssen.

– Hva legger du i det?

– Vi må bruke arealene våre bedre og smartere. Oslo er en by i vekst, det er arealknapphet, og kommunen eier lite tomt. Derfor må man ofte ut og kjøpe ganske dyre tomter når det skal bygges sykehjem, barnehager, idrettsbygg og skoler. Det å se hvordan vi kan utnytte de ressursene vi har i dag og oppnå mest mulig sambruk, vil være en viktig oppgave for Oslobygg, sier styrelederen.

Skal rekruttere ny administrerende direktør
De har nå startet prosessen med å hente inn en administrerende direktør for det nyetablerte kommunale foretaket, men foreløpig er det for tidlig å si hvordan den endelige organiseringen vil se ut.

– Et nytt foretak skal være operativt i løpet av 2021-2022. Den neste store milepælen er ansettelsen av en leder. Stillingsannonsen vil bli lyst ut i overskuelig fremtid. Deretter vil det komme på plass et organisasjonsprosjekt, og de ansatte vil også bli involvert i arbeidet med hvordan det nye selskapet ender opp til slutt, sier Maria Moræus Hanssen.

– Reformer og omstillinger skaper ofte usikkerhet i en organisasjon, hvordan har dette blitt mottatt blant de ansatte?

– Min opplevelse er at det er positivt mottatt, men at de er noe avventende til selve prosessen. Vi har hele tiden vært tydelige på at vi nå slår sammen fire velfungerende foretak som drives godt. Nå har vi god tid til å organisere oss hensiktsmessig. Vi har også vært veldig tydelig på at ingen av de ansatte vil miste jobben sin som en følge av sammenslåingen, sier Victoria Marie Evensen.

– Jeg opplever også at det er positivt mottatt. Jeg tror de fleste ser at dette kan bli et miljø som kan bli svært spennende å jobbe i. Vi samler spisskompetanse på de ulike formålsbyggene, og vi tror gevinsten vil være at vi blir en attraktiv arbeidsgiver, legger Maria Moræus Hanssen til.

– Men hvilken risiko ser dere som en følge av sammenslåingen?

– Den mest opplagte utfordringen er tap av kontinuitet og fremdrift i den perioden vi organiserer Oslobygg. Vi må ikke miste moment og fremdrift i den perioden. Vi må tenke på de ansattes motivasjon og ta dem med i prosessen. De ansatte vil også kunne være bekymret for tap av kultur og historie knyttet til sin virksomhet, men vi må sørge for å bygge opp stolthet i det nye, sier Moræus Hanssen.