Her fra et testfelt for kalk- og sementstabilisering ved Carlberg utenfor Moss. Illustrasjonsfoto: Bane NOR

Bane NOR, Statsbygg og Vegvesenet lyser ut konkurranse om ny grunnstabiliserings-løsning

KlimaGrunn-prosjektet, et prosjekt i regi av de store statlige bestillerne Bane NOR, Statsbygg og Statens vegvesen, lyser ut en konkurranse om å utvikle en ny metode/løsning som skal dokumentere styrke, deformasjonsegenskaper og homogenitet ved kalksementstabilisering.

Bakgrunnen for konkurransen er, ifølge en pressemelding fra Bane NOR, at produksjonen av kalk og sement er energikrevende prosesser med betydelige CO2-utslipp, og målet er å redusere materialforbruket av kalk og sement i grunnstabilisering.

Konkurransen utlyses 2. mars på Doffin og TED, og Bane NOR vil holde et informasjonsmøte om konkurransen 16. mars, heter det i pressemeldingen.

Frist for å melde interesse for konkurransen er 3. april, og tilbudsfristen er 19. juni, med forhandlinger og revidert tilbud høsten 2020.

Statens vegvesen, Bane NOR og Statsbygg har inntil 9,5 millioner kroner medregnet merverdiavgift til utvikling av innovative løsninger for å dokumentere styrke, deformasjons­egenskaper og homogenitet ved grunnstabilisering av kvikkleire, og de store statlige bestillerne søker nå løsninger som bidrar til å optimalisere materialbruken i grunn­forsterknings­prosjekter i kvikkleireområder ved å redusere overforbruket av kalk og sement ved grunnstabilisering.

Dagens sikringsmetoder medfører, ifølge pressemeldingen, store terrenginngrep og klimagassutslipp.

Kalksementpeling brukes i utstrakt grad for å øke styrken i kvikk eller bløt, setningsømfintlig leire. Kalk og sement vispes inn i leiren slik at det dannes en pel med mye høyere styrke enn den omkringliggende leiren.

Kalksementpeler er, ifølge meldingen, ofte den største bidragsposten i prosjektenes klimabudsjett. Bakgrunnen er en energikrevende produksjon av kalk og sement. Kalksement­stabiliseringen fører ofte til større utslipp av CO2 enn asfalt, betong og stål.