Bakgrunnen for konkurransen er, ifølge en pressemelding fra Bane NOR, at produksjonen av kalk og sement er energikrevende prosesser med betydelige CO2-utslipp, og målet er å redusere materialforbruket av kalk og sement i grunnstabilisering.
Konkurransen utlyses 2. mars på Doffin og TED, og Bane NOR vil holde et informasjonsmøte om konkurransen 16. mars, heter det i pressemeldingen.
Frist for å melde interesse for konkurransen er 3. april, og tilbudsfristen er 19. juni, med forhandlinger og revidert tilbud høsten 2020.
Statens vegvesen, Bane NOR og Statsbygg har inntil 9,5 millioner kroner medregnet merverdiavgift til utvikling av innovative løsninger for å dokumentere styrke, deformasjonsegenskaper og homogenitet ved grunnstabilisering av kvikkleire, og de store statlige bestillerne søker nå løsninger som bidrar til å optimalisere materialbruken i grunnforsterkningsprosjekter i kvikkleireområder ved å redusere overforbruket av kalk og sement ved grunnstabilisering.
Dagens sikringsmetoder medfører, ifølge pressemeldingen, store terrenginngrep og klimagassutslipp.
Kalksementpeling brukes i utstrakt grad for å øke styrken i kvikk eller bløt, setningsømfintlig leire. Kalk og sement vispes inn i leiren slik at det dannes en pel med mye høyere styrke enn den omkringliggende leiren.
Kalksementpeler er, ifølge meldingen, ofte den største bidragsposten i prosjektenes klimabudsjett. Bakgrunnen er en energikrevende produksjon av kalk og sement. Kalksementstabiliseringen fører ofte til større utslipp av CO2 enn asfalt, betong og stål.