Gode tiltak for å dempe konfliktnivået - nå er det viktig at man tar i bruk verktøyene

Som kjent har vi sett en utvikling i anleggsbransjen med stadig større og mer kompliserte kontrakter som har bidratt til å skru opp konfliktnivået flere hakk. Nå har Statens vegvesen og Entreprenørforeningen - Bygg og Anlegg (EBA) i fellesskap jobbet frem et sett med tiltak som man håper skal bidra til å dempe konfliktnivået.

På få år har anleggsbransjen i Norge vært gjennom en enorm utvikling – og omsetningen innen denne sektoren har mer en doblet seg på kort tid. Dette er ikke minst drevet av en stor satsing på veiutbygging. Norges største landbaserte byggherre, Statens vegvesen, har ansvaret for utbyggingen av en rekke veier rundt om i landet – og prosjektene som er bygget ut de senere årene, og som nå er under bygging, har en helt annen størrelse og dermed et helt annet risikobilde enn tidligere. Vi ser at flere av disse prosjektene sliter med utfordringer i utførelsesfasen. Det oppstår uenighet mellom byggherre og entreprenørene underveis i prosjektets gang – og uenighetene har vist seg så store at man ikke har klart å finne frem til løsninger underveis. Dermed har man endt opp med en stor problempost som er samlet opp til man er ferdig med arbeidene og til man skal behandle sluttoppgjøret. Da er summene blitt så store og uenighetene for omfattende til å kunne løses i minnelighet mellom partene – og dermed havner den videre prosessen i rettssystemet.

Vi ser samtidig at en rekke store anleggsentreprenører nå sliter med elendige marginer – og utviklingen vi har sett den senere tiden kan ikke fortsette. Man må se til å få på plass en bedre samarbeidsform mellom partene, finne frem til bedre konfliktløsningssystemer - og ikke minst finne frem til en bedre forståelse av hverandres utfordringer – og rett og slett få på plass en ny kultur i gjennomføringen av de større prosjektene.

De store utfordringen vi ser innen deler av næringen kom ikke minst til syne under et seminar i regi av EBA i fjor høst – der nettopp det høye konfliktnivået ble diskutert. Der uttalte konsernsjef Arne Giske i Veidekke at de ikke hadde tjent én krone på veibygging de siste ti årene – og konsernsjef Tomas Carlsson i NCC AB mente deler av det norske anleggsmarkedet hadde havarert. På mange måter ble denne samlingen en oppvekker for mange – spesielt de som ikke hadde kjent dette på kroppen selv. Dette markerte også en ny periode de man innså at det ikke kunne fortsette slik det hadde vært – og nå har altså Statens vegvesen og entreprenørene gjennom EBA lansert et sett med tiltak de mener vil kunne virke konfliktdempende.

Et av hovedpoengene er å finne frem til løsninger slik at man tar tak i utfordringene og diskusjonsområdene på en helt annen måte underveis. Som en del av dette har Vegvesenet tatt inn i kontraktsbestemmelsene at det skal benyttes et ekspertråd på de største jobbene. Dette rådet består av to erfarne teknisk kyndige medlemmer og en erfaren jurist som leder. De skal bistå i å løse tvister som oppstår underveis, og selvsagt aller helst se til at tvister ikke dukker opp i det hele tatt – og at man skal finne frem til løpende mekanismer som skal hindre at problemene tiltar. Denne gruppen skal også kunne gi råd om delutbetaling underveis i gjennomføringen.

Tiltakene skal være bredt forankret hos alle parter. Nå gjenstår jobben med å få rullet denne enigheten og tiltakene ut hos både entreprenørene og hos prosjektlederne ute i Statens vegvesens omfattende organisasjon. For dette handler om folk ute i organisasjonene, ute på prosjektene – på begge sider av bordet. Man må få plass en felles forståelse av at man sitter i samme båt og at alle har utbytte av å få på plass mekanismer og en kultur der å finne løsninger underveis er noe alle tjener på og ønsker å få til.

Entreprenørene tjener selvsagt ikke på å ha et anspent forhold til sin største byggherre - like lite som Vegvesenet har å tjene på at en entreprenørbransje sitter igjen med store minustall på bunnlinjen og som til slutt ikke ønsker eller tør å inngå i konkurranser på de kommende prosjektene. Det er nå avgjørende at man får en kursendring - og disse tiltakene kan være vendepunktet man trenger. Det gjelder nå bare å få implementer dette ute i organisasjonene - for toppene kan snakke så mye sammen de bare ønsker og komme med en rekke gode intensjoner og rapporter – men det er folkene ute i organisasjonene som skal gjøre jobben – og er de som må finne frem til en bedre samarbeidsform – og finne frem til en bedre forståelse av hverandres roller og mål.

Dessuten er det selvsagt avgjørende at man sitter med den riktige kompetansen på begge sider av bordet - slik at man ser hva som kan være faresignalene og at man har kunnskapen og viljen til å løse utfordringene før det blir problemer.