Jernbanedirektør Kirsti Slotsvik kunngjør om det blir Vy eller noen andre som tildeles kontrakten for den andre trafikkpakken som er lagt ut for konkurranse om togtrafikken i Norge. Foto: Berit Roald / NTB scanpix

Tidligere NSB-sjef: Politikere lider av konkurransehysteri

Tidligere konsernsjef i NSB Osmund Ueland sier at det er feil å sette ut flere togstrekninger på anbud.

Ueland er oppgitt av at politikere ikke bevilger mer penger til doble spor. Han mener politikere lider av «konkurransehysteri», ifølge NRK.

– Det er absolutt helt feil fokus. Hvis man er opptatt av å forbedre togtilbudet til reisende, så må man bygge doble spor. Slik kan man kjøre flere tog og raskere. Da blir også kostnaden for samfunnet mindre, sier Ueland.

Mandag blir det klart om det blir fortsatt Vy eller noen andre som skal få kjøre blant annet Dovrebanen, Trønderbanen og Nordlandsbanen. Tidligere vant britiske Go Ahead konkurransen om Sørlandsbanen.

Tiårsavtalen mellom Go-Ahead og Bane Nor Eiendom trer i kraft 15. desember 2019, når Storbritannias største jernbaneoperatør gjør sitt inntog på Jærbanen, Arendalsbanen og Sørlandsbanen.