På tide å tenke spor i nord

Det norske jernbanekartet går ikke lenge nord enn til Fauske - og mange har gjennom flere tiår kjempet for en jernbanestrekning videre mot Troms og senere Finnmark. Dette arbeidet har ikke hatt mye fremgang - men nå er det mer debatt rundt utbyggingen enn man har sett på lang tid - og en viss bevegelse i en aktualisering av en slik utbygging er det nå på vei til å bli.

Det er over 60 år siden jernbanen kom til Fauske og mange har jobbet for at man skal bygge videre nordover. Jernbanedirektoratet er i full gang med et utredningsarbeid rundt nettopp dette spørsmålet - og det forventes at de skal presentere sitt arbeid i løpet av året. Mange i landsdelen håper nå selvsagt man får positive signaler her slik at det vil være mulig å komme i gang med mer konkrete utredningsarbeider.

Årsaken til at det har vært relativt liten nasjonal interesse rundt å bygge ut jernbanen i nord de senere tiårene har selvsagt bakgrunn i de omfattende utbyggingskostnadene - også sett opp mot forventet behov for frakt av både passasjerer og gods. Å bygge jernbanenettet videre fra Fauke mot Narvik, Troms og eventuelt til Finnmark vil gi enorme utbyggingskostnader. En jernbanelinje vil måtte forsere både dype fjorder og høye fjell - så milliardene vil bokstavelig talt rulle raskt.

Men det finnes likevel gode argumenter til å se mer kokret på en slik utbygging enn på lenge. Nord-Norge er i ferd med å bygge seg opp til å bli en enorm turistmaskin - og i et fremtidsperspektiv med behov for mer klimavennlige transportmidler vil en jernbaneutbygging kunne aktualisere seg. For morgendagens turister vil vi kunne oppleve at reisen i seg selv blir en viktig del av ferien og opplevelsene - og at en spektakulær togreise vil kunne bli en viktig ingrediens i totalpakken - ikke minst for utenlandske turister som ønsker å komme tett på en vill og vakker natur.

Det er også slik at det blir stadig mer godstrafikk på veiene. Det finnes enorme naturressurser i Nord-Norge - og skal man kunne utnytte disse best mulig fremover, trenger man gode og trygge transportårer. Man må rett og slett flytte mye mer av dagens godstrafikk over på skinnegående transportmidler - selv om dette har vist seg å være utfordrende i en rekke områder med godt utbygd jernbanenett andre steder i landet. Vi må ikke minst huske på at fiskerinæringen er tungt til stede i Nord-Norge - og en god og skinnegående frakt vil på sikt kunne bli et godt alternativ til andre transportmidler.

Vi mener at det er viktig og nødvendig å se på en mer konkret vei videre nordover fra Fauske for det norske jernbanenettet. Skinnegående trafikk vil kunne vise seg å bli det viktigste transportmiddelet i fremtidens Norge. Klarer å bygge ut gode og raske nok linjer vil det kunne bli et konkurransedyktig alternativ som vil tvinge seg frem. Det er klart en slik utbygging vi koste enorme summer - og man må alltid se på investeringskostnadene opp mot behovet. Men her må man se på både dagens behov og fremtidens behov. Det skal derfor bli spennende å se hva Jernbanedirektoratet kommer frem til i sin utredning. Her vil man komme med faglige vurderinger, der blant annet kostnadsestimater og samfunnsverdi skal vurderes. Velger man å jobbe videre med planer for Nord-Norge-banen eller stopper man all videre planlegging med et pennestrøk? En ting er i hvert fall sikkert - innbyggerne i nord blir stadig mer opptatt av denne utbyggingen - og kommer nok ikke til å gi seg med det første.