Bengt Fasteraune (Sp). Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix

Sp bekymret over anleggsutviklingen - vil gi Statens vegvesen samme rammevilkår som Nye Veier

Statens vegvesen må få større handlefrihet enn de har i dag, mener Senterpartiets stortingspolitiker Bengt Fasteraune.

Onsdag meldte Byggeindustrien at konkurransen om å bygge og drifte norske veier er i ferd med å falle kraftig.

En bygg- og anleggsanalyse utført av ABG Sundal Collier viser at Vegvesenet har gjennomsnittet for antall tilbydere per kontrakt gått ned fra over 5 i 2014 og ned til 3,6 i 2018, og landets største entreprenør, Veidekke, er en av de store entreprenørene som har satt full brems på tilbudene til Statens vegvesen.

Sp er bekymret

I Senterpartiet er de bekymret over tallene som viser at tilbudene til Vegvesenet fra norske store entreprenører i 2018 var langt færre enn hva de var for fire år siden.

- Ja, det er klart vi er bekymret. Ser du på porteføljen som ligger i NTP på både vei og bane, så sier det seg selv at vi er avhengige av et norsk marked som finner dette attraktivt. Våre offentlige kroner skal brukes til det beste for brukerne, men de offentlige midlene skal også gagne norsk næringsliv og sørge for at vi oppnår verdiskapning i Norge, sier Bengt Fasteraune (Sp) til Byggeindustrien.

Friere rammer

Han mener tiden er inne for å gi friere rammer for Statens vegvesen.

- Dette er første prioritet. Jeg skjønner at bransjen selv må legge kriteriene for hva de ønsker å gå inn på av prosjekter, men jeg legger merke til at Veidekke blant annet trekker frem tidlig involvering som en viktig faktor for å redusere risikoen for entreprenør. Kontraktsstørrelse i seg selv trekkes også frem som en utfordring. Vi er derfor interessert i at flere av anbudene kan ses på over lengre tid, og da mener vi at Vegvesenet i likhet med Nye Veier må få mulighet til å håndtere og styre porteføljen sin friere og over flere år enn det som er tilfellet i dag. De må få den samme forutsigbarheten og handlefriheten som det Nye Veier har fått, sier Fasteraune.