Hør Christian Aarhus (fra venstre), Ståle Rød, Bettina Sandvin og Frode Aga i siste episode av Byggeplassen. Foto: Sindre Sverdrup Strand

Skanska-sjefen i ny podkast: «Vi investerer våre egne pensjonsmidler i dette OPS-prosjektet, så det er klart vi har tro på det.»

Sitter det en armada av jurister og finansfolk på brakka, når Skanska bygger vei til 5,5 milliarder kroner i et offentlig-privat-samarbeid? Nei, sier både Skanska og Statens vegvesen i podkasten Byggeplassen.

Kontrakter og gjennomføringsmodeller er diskusjonstema når konsernsjef i Skanska Norge, Ståle Rød, og avdelingsdirektør i Vegdirektoratet, Bettina Sandvin, gjester podkasten Byggeplassen.

Vi spør blant annet Ståle Rød og Skanska, som er i ferd med å bygge RV3 mellom Elverum og Løten i en OPS-kontrakt, om det sitter en armada av jurister og finansfolk som fordyrer prosjektet når eksterne krefter må inn for å finansiere statlig veibygging.

– Nei, det sitter ikke en armada av jurister og finansfolk der oppe, og jeg håper for både min og Bettina Sandvin sin del at de heller ikke kommer til å sitte der. Jeg tenker at når man adresser det på den måten, så har man ikke helt skjønt hva som er driveren i en OPS-modell. Fra vår side så er det selve gjennomføringsmodellen, samhandlingen og samspillet mellom aktørene som skaper merverdien i prosjektet, sier Ståle Rød.

Han mener det er en driver i seg selv når en entreprenør setter sin egen kapital i spill i et sånt prosjekt.

– Hvis du pusser opp badet ditt og er du naturligvis opptatt av hvordan kvaliteten på det badet skal bli, for det er du som skal leve med det badet i noen år. Sånn tenker vi også på vei. Det at vi vet at vår fremtidige suksess, også når det gjelder avkastning på de pengene vi har lagt inn, handler om hvor godt vi bygger og hvor godt vi drifter de neste 20 årene, så er det en driver i seg selv. Det skaper et voldsomt momentum i organisasjonen – både på vår side og på byggherresiden som jeg er sikker på at samfunnet vil ha stor glede av fremover, sier Rød.

– Men det er vel ikke Skanska som er banken her, og banken skal vel ha noen kroner de også?

– Ja, banken skal ha noen kroner. Nå er vi en situasjon der vi går ut og henter noen penger, men i denne settingen investerer vi også pensjonsmidler inn i prosjektet. Så det er klart at vi har tro på dette her, og alle de ansatte i Skanska som har behov for pensjon en gang i fremtiden har et bevisst forhold til at dette skal være en god investering for de og en god investering for Skanska, sier Ståle Rød.

Bettina Sandvin mener også det er god investering med OPS for staten og Statens vegvesen.

– Men jeg har lyst til å si noe om de advokatene som nevnes, fordi i forskjell til nesten alle andre kontrakter vi har, så skal vi altså være i et kontraktsforhold i 20-30 år når vi går inn i et offentlig-privat-samarbeid. Da må vi ha en god kontrakt i bunn. Vi må vite at risikoen er fordelt riktig. Det er mye som kan skje i den perioden, og det er det disse advokatene har hjulpet oss med, slik at vi kan leve godt sammen 20-30 år sammen. Ser du det i det perspektivet, så er den innsatsen veldig, veldig liten og absolutt verdt pengene, sier Bettina Sandvin.

Hør podkasten og hele podkastserien her.