Sundbåten overlevde bruene i Kristiansund

Oslo har trikken og T-banen. Kristiansund har sundbåten. Den har gått i fast rute mellom Kirklandet, Innlandet, Nordlandet og Gomalandet siden 1876.

I sommer fikk kristiansunderne en ny sundbåt, «Angvik», som både har toalett og varm salong. Men den gamle sundbåten «Rapp» brukes fortsatt om morgenen og kvelden. Trafikken er økende, og i år ligger det an til 65.000 passasjerer. Det merkelige er at sundbåten har overlevd selv om innbyggerne har fått bruene mellom de fire øyene i Kristiansund og fastlandssambandet. Båten har fortsatt en funksjon som et praktisk transportmiddel. I tillegg reiser turister og blant annet skoleklasser som jubilerer, gjerne en tur eller to med sundbåten. Byens sjel Båten har nok en plass i innbyggernes bevissthet. På en måte er den en del av byens sjel, sier daglig leder i sundbåtselskapet, Svein Bøe, til NTB. Det er avgang hver halvtime, og billetten koster 15 kroner for voksne og 8 kroner for barn. Det er en pris som konkurrerer godt med bussen og bilen. Dessuten går det raskere med båten. Bøe tror at den økende trafikken sundbåtselskapet opplever, nå har med flere forhold å gjøre. At det er kommet en ny og moderne båt med bedre bekvemmeligheter betyr noe. Viktigere er det nok at det har skjedd en byutvikling i de nære havneområdene i det siste, der både nye boliger, nye butikker og restauranter har poppet opp. På Kirklandet er det kommet nytt, stort butikksenter et steinkast fra sundbåtkaia. På Innlandet ligger Frode Alnæs' restaurant Dødeladen på selve sundbåtkaia. Både på Innlandet og Nordlandet har det kommet nye boliger i gangavstand fra sundbåtkaia, og dermed blir det praktisk for folk å gå til kaia og ta båten. Sylvi Oran fra Nordlandet er blant de faste sundbåtpassasjerene, etter at hun flyttet inn i ny bolig helt nede ved sjøen på Nordlandet. Hun tar båten over havnebassenget, og er plutselig midt i sentrum på Kirklandet. Parkering I tillegg til dette er Kristiansund ikke stort annerledes enn andre byer når det gjelder parkering. Det er vanskelig å finne en parkeringsplass og det er dyrt å stå der mye dyrere enn billetten på sundbåten koster. Derfor skjer det at folk kjører til sundbåtkaiene på Innlandet, Nordlandet og Gomalandet og tar båten derfra. Både Bøe og Kaspersen er fornøyd med den nye båten «Angvik», selv om den er litt tyngre å manøvrere enn gamle «Rapp». De opplever at turister tar to runder rundt havna med båten, og det liker mannskapet godt. Og så har de i år opplevd at sundbåten er blitt en del av julebordet til mange bedrifter. Sundbåt-charter er blitt «in». På slutten av 80-tallet ble sundbåten nær nedlagt, fordi trafikken var nede på et minimum. Sundbåtens venner ble etablert, og fikk kommunestyret på et annet spor. Båten overlevde bølgedalen, og nå går det rette veien. Kristiansunderne liker å markedsføre sundbåten som verdens eldste kommunikasjonsmiddel i kontinuerlig drift. Om det er helt riktig, er Bøe usikker på. Blant de eldste er den uansett. Og med stadig vanskeligere og dyrere parkering og stadig mer byutvikling av havneområdet, bør sundbåttrafikken i Kristiansund være klar for en lys framtid.