Styreleder Eivind Heimdal i Norsk Betongforening vil ha mer fokus på opplæring og kompetanse.

Betongforeningen gjør grep for å løfte fokuset på opplæring

Norsk Betongforening etablerer en egen komite for kurs- og opplæringsvirksomhet, og inviterer samtidig yngre krefter til å engasjere seg i foreningens arbeid.

Frem til nå har Betongforeningens fagkomite hatt ansvaret for arbeidet med både faglige publikasjoner og kurs og opplæringsvirksomhet. Nå deles foreningens faglige kjernevirksomhet i to separate komiteer; publikasjonskomiteen og kurskomiteen.

– Det er veldig mye arbeid med begge disse fagområdene og vi føler det har vært litt for lite fokus på kurs, opplæring og kompetanse. Derfor deler vi opp i separate komiteer slik at vi får mer trøkk på opplæring, samtidig som vi får økt kapasitet til å jobbe med kontinuerlig revidering og nyutvikling av publikasjoner, sier styreleder Eivind Heimdal til Byggeindustrien.

Han understreker at Betongforeningen legger opp til tett interaksjon mellom publikasjonskomiteen og kurskomiteen.

Målrettet

Det er Tor-Øyvind Lehmann i Backe Entreprenør som skal lede kurskomiteen. Lehmann, som tidligere var medlem av Betongforeningens fagkomite, mener det er viktig at foreningen får en egen kurskomite som kan jobbe mer målrettet mot bransjens behov.

Tor-Øyvind Lehmann.

– Kurskomiteen skal gjennomføre tiltak for å oppdatere bransjens utøvere på ny kunnskap innenfor betongfaget. Ved å opprette en egen kurskomite vil Norsk Betongforening få arbeidet mer målrettet mot bransjens behov. Betongfaget er i stor utvikling. Det gjelder spesielt innenfor miljø og materialkunnskap. Det gjelder derfor å henge med i hvor bransjen beveger seg, skriver Lehmann i en e-post til Byggeindustrien.

Smeplass leder publikasjonskomiteen

Sverre Smeplass.

Sverre Smeplass i Skanska, som tidligere ledet fagkomiteen i Betongforeningen, får nå ansvaret for publikasjonskomiteen. Han mener oppdelingen av fagkomiteen gir redusert arbeidsmengde for komitémedlemmene, og dermed mulighet for større engasjement i enkeltsaker.

– Den gamle fagkomiteen har hatt ansvar for en stor del av Betongforeningens aktiviteter, og det faller nå naturlig å dele dette ansvaret i to komiteer. Dette gir også en god mulighet til å rekruttere unge medlemmer i begge de nye komiteene. Det skal ikke stikkes under en stol at vi har hatt et forgubbingsproblem i foreningen. Nå er tilveksten av unge god gjennom Yngres Betongnettverk, og vi ønsker å engasjere disse i den faglige aktiviteten i foreningen, skriver Smeplass i en e-post til Byggeindustrien.

Ser gjerne nye fjes

Han får støtte av styreleder Eivind Heimdal som påpeker at alle komitemedlemmene enda ikke er på plass. Han oppfordrer derfor yngre i bransjen, som brenner for betongfaget, til å engasjere seg i foreningens arbeid

– Vi ser gjerne at nye fjes kommer med innspill og engasjerer seg i disse komiteene, sier han.

Utfordringer

Sverre Smeplass legger ikke skjul på at det blir en utfordring å sørge for tilstrekkelig dialog og koordinering mellom komiteene.

– Mange av kursene i Betongforeningens regi tar utgangspunkt i publikasjonene, og de arbeidsgruppene som utarbeider publikasjonene får som regel i oppgave å «markedsføre» sitt eget arbeid gjennom å utvikle et kurs eller en møteserie for de regionale medlemsgruppene. Vi har god tro på at vi skal løse dette på en god måte, skriver Smeplass.

E-læringsplattform

Eivind Heimdal trekker frem arbeidet med å etablere en e-læringsplattform for foreningens kompetansekurs, som et meget viktig pågående kompetanse- og opplæringstiltak.

– E-læringskurs vil gi oss et bedre og mer tilrettelagt tilbud for bransjen. Vi har en hel pakke med kompetansekurs som vi ønsker å legge under e-læringsplattformen, og vi starter med utførelse av betongarbeider som er den tyngste biten, opplyser Heimdal.

Betongforeningen har en målsetting om at e-læringsplattformen med det første interaktive kompetansekurset skal være klar til bruk i løpet av 2018.

Betonglærenettverk

Ifølge styrelederen jobber Betongforeningen også tungt med å øke aktiviteten knyttet til betonglærenettverkene foreningene samarbeider med ved høgskoler, universiteter og fagskoler.

– Vi ønsker samspill og tett involvering når det kommer til blant annet undervisningsmateriell for betongfaget, og ikke minst å gjøre betongfaget attraktivt for studenter og yngre medarbeidere i bransjen. Yngres Betongnettverk i Betongforeningen jobber mye med det siste, sier Heimdal.