Bygg.no

Meny
Hva leter du etter?
Tips oss
Les Byggeindustrien digitalt
  • Bygg
  • Anlegg
  • Eiendom
  • Arkitekter
  • Rådgivere
  • Byggevarer
  • Øvrige Øvrige
    • Anleggsmaskiner
    • Betong
    • Bil
    • Bolig
    • Bygg Reis Deg
    • Byggedagene
    • Byggejus
    • Energi
    • HMS
    • Personalnytt
    • Produkter
    • Tre
    • Stål
    • Forbruker
    • Byggeprosjekter
  • A til Å
  • Byggedagene
  • Bygg Reis Deg
  • Hage
  • Byggenæringens kalenderByggenæringens kalender
  • Meld deg på vårt nyhetsbrev
  • Nyheter på din side
  • Tips til redaksjonen
  • Kontakt oss

Besøksadresse
Stensberggaten 27
0170 Oslo

Postadresse
Postboks 6831, St. Olavs plass
0130 Oslo

Telefon
+47 23 70 95 00

Les Byggeindustrien digitalt
  • Anleggsmaskiner
  • Betong
  • Bil
  • Bolig
  • Bygg Reis Deg
  • Byggedagene
  • Byggejus
  • Energi
  • HMS
  • Personalnytt
  • Produkter
  • Tre
  • Stål
  • Forbruker
  • Byggeprosjekter
Les siste digitalutgave Les Byggeindustrien digitalt
Mest lest Ledigestillinger Bygge-prosjekter

Sporveien legger snart ut kontrakter for 600 millioner

Prosjektsjef Arnt Jørstad og HMS-K-ansvarlig Dereje Asefa i Sporveien håper og tror på stor entreprenørinteresse for de kommende prosjektene på Grefsen og Holtet.

Publisert: 09.11.2017 09:19. Sist endret: 09.11.2017 09:19.

Nye Oslo-trikker krever ombygging av hovedverkstedet på Grefsen og basen på Holtet. Kontraktene – med en verdi på cirka 600 millioner kroner – legges snart ut, og arbeidene forventes å være i gang fra mars 2018.

  • Fremtidens kontorer

  • Tiltalt for grov kreditorsvik -  Økokrim mener anleggsmaskiner ble solgt til underpris til søsterselskap

  • Mer samspill for AF Gruppen på Blindern

  • AF Gruppen innstilt til nok et oppdrag på nytt sykehus i Drammen

Nettleder

Fremtidens kontorer

Les også:

  • Det strammer seg til
  • Boligskillet
  • Ny politisk hverdag kan gi spennende inngang til valget
  • Hva nå, Helse Møre og Romsdal?
  • Koronakrisens tapere er fremtiden
Flere ledere

Siste gjestekommentarer

Merete Bellingmo

«Samhandling og inngripende tiltak for en mer etisk handel»
Les mer

Les også:

  • Front of House: Fokus på fellesarealene i nybolig-markedet
    Trond Ramsøskar
  • Hjem kjære hjem
    Bård Folke Fredriksen
  • Innlegg: Standardisering lønner seg
    Jacob Mehus
  • Mer innovasjon og utvikling i bygg- og anleggsnæringen: Gjenta samarbeid!
    Ragnhild Kvålshaugen
  • Tettstedsutviklingen krever mer bevisst ivaretagelse av livsløpsperspektiv gjennom utvikling av Tettstedbasert Facility Management
    Svein Bjørberg
Flere gjestekommentarer

Siste nyheter

  • Fremtidens kontorer
  • Tiltalt for grov kreditorsvik -  Økokrim mener anleggsmaskiner ble solgt til underpris til søsterselskap
  • Mer samspill for AF Gruppen på Blindern
  • AF Gruppen innstilt til nok et oppdrag på nytt sykehus i Drammen
  • Betonmast utbedrer veinettet i Göteborg
  • Pancom og Bratsberg Gruppen kjøpte eiendom på Skoppum
  • Norconsult tar undervisningsansvar i VA-faget
  • Nye tungvektsgravere fra Caterpillar
  • Trekker frem norsk byggeprosjekt i BBC-dokumentar
  • Enova avvikler støttetilbud for bygg - varsler egen satsing på utslippsfrie bygge- og anleggsplasser
Gå til arkiv

Byggeprosjekter

Skrubben Havn

Flere prosjekter

  • Berger Hage
  • Scandic Victoria Lillehammer
  • Torvbråten skole
  • Volda Campus Arena
  • Svelvigen Brygge
  • Skipet
  • Knudsenkvartalet
  • Helsehuset Stella Maris
  • Vestli skole og flerbrukshall
  • Villa Bekkestuene
  • Ski turnhall
  • Strømmen Verksted
  • Sonja Henie ishall
  • Fri Sikt Volsdalsberga
Flere prosjekter

Siste kontrakter

Mer samspill for AF Gruppen på Blindern

Flere kontrakter

  • AF Gruppen innstilt til nok et oppdrag på nytt sykehus i Drammen
  • Betonmast utbedrer veinettet i Göteborg
  • Consto Øst bygger boligprosjekt og SNØ-hotell for Thon
  • Consto Øst bygger omsorgsleiligheter i Bærum
  • Nye Veier valgte LNS på ny E6 Kvænangsfjellet
  • Graf Entreprenør bygger for Seabrokers Eiendom
Flere kontrakter

Bildekaruseller

  • Prosjekteringen av Protonsenteret på Haukeland sykehus er godt i gang

  • Rockwool kutter utslippene med 80 prosent og avfallsmengden med opp til 99 prosent med ny elektrisk ovn

  • I full gang med å reise Romerikes høyeste boligblokk

Vis flere bildekaruseller

Byggenæringens kalender

Dato Aktivitet
18.03 Vi Bygger Bergen 2021
31.08 Byggedagene 2021
Vis flere arrangementer

Siste fra Bygg-TV

  • Skanska med 110-års medlemskap i NHO

  • Erna Solberg kjører elektrisk tippbil

  • Tekla BIM Awards - Randselva bru

Vis flere videoer

Tips oss

facebook twitter linkedin mail print

email authorTrond Joelson

Trikkeprogrammet innebærer at trikkeparken skal skiftes ut, i løpet av 2024 skal 87 nye trikker være på plass i Oslo. Trikkeleverandør er per nå ikke avgjort, men Sporveien tar utgangspunkt i en trikkelengde på cirka 36 meter.

– Vi planlegger for at sporene på Holtet base og verkstedet på Grefsen må være dimensjonert for å kunne ta imot opptil 36 meter lange trikker for nattparkering og lettere innvendig renhold og vognbehandling. De første trikkene ankommer i 2020, da må anlegget på Holtet stå ferdig. I dag er det 12 trikker som har tilhold her på Holtet. Når alt er ferdig skal 43 nye trikker ha tilholdssted her på Holtet, og 44 på Grefsen, sier prosjektsjef i Sporveien, Arnt Jørstad.

Sterkt behov
Analyser viser at kollektivtrafikken vil øke enormt de nærmeste årene. Fra dagens 55 millioner reiser i året, vil det i 2030 bli foretatt 100 millioner reiser per år. Da kan nye trikker med eventuell lengde på 36 meter komme godt med, det vil øke den totale trikkelengden fra nåværende 2.000 til 3.000 meter etter at alle trikkene er på plass i 2024.

Før arbeidet settes i gang skal et nåværende skinnelager flyttes, og Banesjefens virksomhet med drift og vedlikehold, skal midlertid flyttes Majorstua stasjon for to år. Arbeidene på Holtet medfører endring av infrastrukturen med nye og flere spor. Hele basen blir asfaltert og får byspor, dvs. at skinnene ligger på bakkenivå, ikke over asfalten.

Store byggearbeider
Det meste av bygningene skal det gjøres noe med; noen eldre bygninger og skur skal rives, og andre skal rehabiliteres eller forlenges. Her skal det bli kontorer, garderober og kantine, samt et pauserom for trikkeførerne. To av byggene er på gul liste. De skal totalrenoveres innvendig, mens eksteriør og verneverdig arkitektur utvendig pusses opp, og takene repareres. Et nytt bygg skal på plass, der blir det parkering under bakken for tjenestebiler og for de trikkeførerne som kommer tidlig på jobb hver morgen.

Holdeplassen på Holtet skal oppgraderes. Ekebergbanen har nylig vært gjennom en oppgradering, men de få hundre meterne som gjenstår før Holtet, skal også tas nå.

– Det er lagt opp til kun tre stengehelger i hele byggeperioden, da skal det gå buss for bane. Det er også viktig å merke seg at det skal gå trafikk på Ekebergbanen mens vi bygger. Selve basen blir trikkefri fra de første trikkene går ut kl. 07 til de kommer inn igjen etter kl. 19. Entreprenørene får altså 12 timer trikkefri anleggsplass, påpeker Jørstad.

God nabokontakt
All ombygging på Holtet vil foregå innenfor Sporveiens eiendom. En støyskjerm skal på plass mot naboer langs Holteveien og Steinhammerveien, for å ivareta kravene i Forurensningsforskriften. Det er gjort støyberegninger – når alt arbeidet er ferdig skal det gjennomføres verifiseringsmålinger for å stemme at beregningene stemmer med de faktiske forhold. HMS-K-ansvarlig og nabokontakt Dereje Asefa forteller om utstrakt kontakt i forkant med flere i nærmiljøet.

– Vi har hatt en god og konstruktiv dialog med naboene, foruten møter med skolen, FAU og Bymiljøetaten. Tilbakemeldingene så langt har vært gode, opplyser Asefa.

– Kontraktsverdiene for Holtet base ligger et sted mellom 400 og 450 millioner kroner. Det blir en generalentreprise, i tillegg til to totalentrepriser på signalanlegg og likerettere. Begge disse skal ha fremdriftsansvar til generalentreprenøren. Som i tidligere prosjekter vil det også her være en del byggherreleveranser, som sviller, skinner og vekslere, forteller Jørstad.

Arkitekter for prosjektet er Flux Arkitekter, med Aas-Jacobsen som kontraktspartner for prosjekteringen. – Detaljprosjekteringen ferdigstilles i disse dager og kontraheringen skjer i slutten av november. Vi regner med at valgt entreprenør kan starte opp 5. mars 2018, kl. 07, opplyser Jørstad.

Hall i hallen
Men i tillegg til noen mindre arbeider både på Skullerud og på Majorstua stasjon, vil det også være behov for omfattende arbeider på hovedverkstedet på Grefsen. Der skal det «bare» bygges innendørs, med blant annet nytt kontaktledningssystem i taket. Trikkene som skal kjøpes inn, vil ankomme suksessivt cirka hver 14. dag frem til 2024, og trikkeleverandøren som blir valgt skal få en mottakshall inne i hallen. Der skal trikkene settes sammen, testes og sertifiseres før de blir godkjent til trafikk.

Mottakshallen vil få alt av nødvendig teknologi og verkstedfasiliteter med trabulanter og kraner. Også her er utfordringen at det skal gå trafikk inne i hallen, mens monteringsarbeidet pågår. Vaskehallen skal renoveres med ny vaskemaskin. En simulator skal plasseres i administrasjonsbygget, det gjør at tredje og fjerde etasje mål bygges om der.

– Kontraktene for Grefsen går ut i januar 2018, og kontraheres frem mot april 2018. Også her vil det bli en generalentreprise, med en verdi på cirka 200 millioner kroner, opplyser Jørstad, som forteller at prosjektene på Holtet, Grefsen, Skullerud og Majorstua har en styringsramme på 990 millioner kroner.

Sporveien vil i disse prosjektene ikke ha et krav om ett ledd vertikalt på underentreprenørsiden, men ha en begrensning på maksimalt to ledd. Jørstad nevner at de vil arbeide for så miljøvennlige anleggsplasser som mulig, og vil oppfordre entreprenørene til å komme med gode løsninger for å få til fossilfrie prosjekter.

– Hva tror dere om kontraktsinteressen fra entreprenørene?

– Vi har allerede fått henvendelser fra flere. I og med at det er to generalentrepriser håper og tror vi at flere av de store blir med. Vi er spente, men akkurat nå er magefølelsen at det er bra interesse, avslutter Jørstad.

Nøkkelord:

Anlegg
 

Tiltalt for grov kreditorsvik:
Økokrim mener anleggsmaskiner ble solgt til underpris til søsterselskap

 

Hersleth har full drift i nedstengnings-området
– vet at smitteverns-tiltakene fungerer

 

Biltema-butikk trosser kommunens påbud om å stenge kjøp & hent-ordning

 

AF Gruppen innstilt til nok et oppdrag på nytt sykehus i Drammen

 

Mer samspill
for AF Gruppen på Blindern

 

Enova avvikler støttetilbud for bygg - varsler egen satsing på utslippsfrie bygge- og anleggsplasser

Annonsørinnhold
 

COWI på storjakt etter 70 nye ingenørder

Annonsørinnhold
 

Hvordan få mest mulig veg for pengene?


Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet © Byggeindustrien

Bygg.no
  • Besøksadresse

    Stensberggaten 27,
    0170 Oslo

    Postadresse

    Postboks 6831, St. Olavs plass
    0130 Oslo

    Telefon

    +47 23 70 95 00.
  • Sjefredaktør

    Arve Brekkhus
  • Nyhetsredaktør

    Frode Aga
  • Redaksjonssjef nett

    Christian Aarhus
  • Salgssjef

    Kirsten B. Thorkildsen
  • Annonsesalg nett

    Geir Larsen

Tips til redaksjonenredaksjonen@bygg.no

Byggeindustrien arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk

Om informasjonskapsler (cookies)

Vilkår for bruk av videoinnhold

Fagpressen