Ulla Hahn fra FutureBuilt og Bodil Motzke fra Undervisningsbygg snakket om miljøambisjoner og bærekraftige nyvinninger. Foto: Benedicte Nylund, Undervisningsbygg

Undervisningsbygg inspirerte OECD

Oslo er vertsbyen når OECDs ekspertgruppe for fysisk læringsmiljø, Centre for Effective Learning Environments (CELE) møtes for sitt årlige møte. Representantene var tirsdag samlet for konferanse med tema skoleplanlegging og skolebygging i Norge.

Miljørådgiver Bodil Motzke i Undervisningsbygg presenterte Oslo miljøambisjoner og bærekraftige nyvinninger.

I går deltok representantene på konferanse om konteksten rundt skoleplanlegging i Norge, på ærverdige Håndverkeren i sentrum. Ekspertgruppa består i hovedsak av skoleplanleggere, bestillere, arkitekter og pedagoger, og blant landene som var representert, var Japan, New Zealand, Russland, Danmark og Australia. Ekspertgruppa fikk presentert flere synspunkter på temaene skoledesign, utearelaer, inneklima- og FutureBuilt. «Kan arkitektur forandre ethos og kultur?» «Hvorfor standardiserer vi skolebygging» og «hvordan kan FutureBuilt tilrettelegge for både miljøvennlige bygg og en sunnere livsstil?» var spørsmål som ble besvart.

Blant foredragsholderne på konferansen var blant annet Bjørg Novang fra Utdanningsetaten, Ulla Hahn fra FutureBuilt og Bodil Motzke fra Undervisningsbygg.

- Jeg syntes det var viktig å fortelle ekspertgruppa om alt arbeidet som gjøres for å gjøre skolebyggene miljøvennlige, energieffektive og hvordan vi tar i bruk innovative løsninger. En tilleggseffekt er at denne kunnskapen kan benyttes i undervisningen, forteller Bodil Novang som legger til:

- Jeg tror det er viktig at Undervisningsbygg og Oslo kommune viser miljøambisjoner og tiltak på sine skolebygg. Oslo ligger langt framme når det gjelder bærekraftige formålsbygg og det er mye spennende som skjer her med tanke på byutvikling og klimatiltak.

Onsdag var siste samlingsdag for ekspertgruppa fra OECD, og representantene deltok på befaring på Brynseng skole. Brynseng med integrerte solceller i fasaden mot sør ble nevnt flere ganger som eksempel på bærekraftighet og nytenking. Ekspertgruppa ser på hele skolen, men er spesielt interessert i hvordan man bruker arealene pedagogisk og hvilke løsninger man har brukt som har resultert i et bærekraftig bygg med internasjonal interesse.