Bygg.no

Meny
Hva leter du etter?
Tips oss
Les Byggeindustrien digitalt
  • Bygg
  • Anlegg
  • Eiendom
  • Arkitekter
  • Rådgivere
  • Byggevarer
  • Øvrige Øvrige
    • Anleggsmaskiner
    • Betong
    • Bil
    • Bolig
    • Bygg Reis Deg
    • Byggedagene
    • Byggejus
    • Energi
    • HMS
    • Personalnytt
    • Produkter
    • Tre
    • Stål
    • Forbruker
    • Byggeprosjekter
  • A til Å
  • Byggedagene
  • Bygg Reis Deg
  • Hage
  • Byggenæringens kalenderByggenæringens kalender
  • Meld deg på vårt nyhetsbrev
  • Nyheter på din side
  • Tips til redaksjonen
  • Kontakt oss

Besøksadresse
Stensberggaten 27
0170 Oslo

Postadresse
Postboks 6831, St. Olavs plass
0130 Oslo

Telefon
+47 23 70 95 00

Les Byggeindustrien digitalt
  • Anleggsmaskiner
  • Betong
  • Bil
  • Bolig
  • Bygg Reis Deg
  • Byggedagene
  • Byggejus
  • Energi
  • HMS
  • Personalnytt
  • Produkter
  • Tre
  • Stål
  • Forbruker
  • Byggeprosjekter
Les siste digitalutgave Les Byggeindustrien digitalt
Mest lest Ledigestillinger Bygge-prosjekter

Nye Veier tror de sparer én milliard på valg av ny trasé

Parsellen mellom Mandalselva og Herdalen i Lyngdal får en spektakulær bru over Audnedalen. Illustrasjon: Nye Veier/Cowi

Publisert: 05.10.2017 14:22. Sist endret: 05.10.2017 17:37.

Valg av ny trasé fra Mandalselva til Herdalen i Lyngdal på E39, kan kutte kostnader med én milliard kroner. – Et nøkternt og realistisk anslag, mener Nye Veiers prosjektdirektør Asbjørn Heieraas.

  • Planleggingen av ny politihøgskole settes i gang

  • Nybø: Forhandlinger med Storbritannia inn i siste fase

  • Ikke kontroll på brann i næringslokale på Toten

  • Isopartner etablerer ny avdeling utenfor Trondheim

Nettleder

Koronaen utfordrer

Les også:

  • Økt ansvar på kommunene
  • Fotballskandalen som må få konsekvenser
  • Kan bli enorme VA-utgifter for oss alle
  • En klar oppfordring til byggenæringen
  • Stor utvikling innen elektriske anleggsmaskiner
Flere ledere

Siste gjestekommentarer

Bjørn Røsten

«Kunstig intelligens kan effektivisere arbeidet i byggebransjen - også ute på byggeplassen»
Les mer

Les også:

  • Bygningsanatomi og endringsdyktighet
    Jan Eldegard Hjelle
  • Innlegg: For en grønn omstilling i byggenæringen må alle med
    Ann-Kristin Ytreberg
  • Byggenæringen trenger kompetanse om eksisterende bygningers anatomi som grunnlag for ombygging og god bygningsforvaltning
    Svein Bjørberg
  • Å skifte vinduer er effektiv energi- og klimapolitikk
    Hilde Widerøe Wibe
  • Norge og den utenlandske arbeidskraften
    Harald I. Hansen
Flere gjestekommentarer

Siste nyheter

  • Planleggingen av ny politihøgskole settes i gang
  • Nybø: Forhandlinger med Storbritannia inn i siste fase
  • Ikke kontroll på brann i næringslokale på Toten
  • Isopartner etablerer ny avdeling utenfor Trondheim
  • Flisekompaniet åpner butikk i Bodø
  • Innlandet skal asfaltere 183 kilometer - slik ligger entreprenørene an i konkurransen om oppdragene
  • Lastebil mistet 800 liter maling i Oslo
  • Flere nye bygg har rast ned i skredgropen i Gjerdrum
  • Aina Sunde Dahl skal lede Multiconsult i sør
  • HENT starter på milliardprosjektet Aker Tech House
Gå til arkiv

Byggeprosjekter

Jessheimbadet

Flere prosjekter

  • TROX Auranor
  • Mosenteret og Sentrum Terrasse
  • Stjørdal helsehus
  • Oppdal Innovasjonssenter
  • Rykkinntoppen
  • Tribunen
  • Ny idrettshall – Sognahallen
  • Jarenga barnehage
  • Contiga Askøy
  • OBS Bygg Leangen
  • Øystre Slidre helsetun
  • Ålesund Bybad
  • Hareid Helsehus
  • Tolga kulturhus - Vidarheim
Flere prosjekter

Siste kontrakter

HENT starter på milliardprosjektet Aker Tech House

Flere kontrakter

  • COWI vant Hordfast-kontrakt
  • GK fikk stor kontrakt i regjeringskvartalet
  • AF bygger 163 leiligheter i massivtre som FutureBuilt-prosjekt
  • Rejlers skal planlegge nytt ledningsnett for Bane NOR
  • Multiconsult skal levere forprosjekt for oppdrettsanlegg i Kina
  • Asker Entreprenør bygger 157 boliger i Asker
Flere kontrakter

Bildekaruseller

  • Grunnstein er lagt for Ravinen i Fjerdingby

  • Lan Marie Berg sprengte den første salven på Prosjekt Ny vannforsyning Oslo

  • Pon overleverte ti nye elektriske gravere - opplever stor interesse for el-maskiner

Vis flere bildekaruseller

Byggenæringens kalender

Dato Aktivitet
31.08 Byggedagene 2021
08.09 Vi Bygger Bergen 2022
Vis flere arrangementer

Siste fra Bygg-TV

  • Markerte anleggsstart for ny vannforsyning Oslo

  • Skanska med 110-års medlemskap i NHO

  • Erna Solberg kjører elektrisk tippbil

Vis flere videoer

Tips oss

facebook twitter linkedin mail print

email authorFrode Aga

E39 (Asbjørn Heieraas)
 

Prosjektdirektør for Ny E39 Kristiansand vest - Lyngdal, Asbjørn Heieraas, har tro på store besparelser på delstrekningen Mandalselva - Herdalen.

Det var Fædrelandsvennen som først fortalte om milliardkuttene på E39 Kristiansand vest - Lyngdal etter et informasjonsmøte mellom beboere og Nye Veier i Lindesnes tirsdag kveld.

– Vi har jobbet med strekningen mellom Mandalselva til Herdalen for å optimalisere prosjektet mest mulig, og har funnet bedre og billigere løsninger langs en ny trasé som vil gi et kutt på totalt én milliard kroner, sier prosjektdirektør i Nye Veier, Asbjørn Heieraas til Byggeindustrien.

Kortere vei og mindre tunnel

Den alternative traséen ligger lenger inn i landet enn den opprinnelige. Den økonomiske gevinsten med de nye planene ligger først og fremst i at de kan bygge 1,3 kilometer kortere vei og ikke minst få mer vei i dagen.

Totalt gir den nye traséen fire kilometer mindre tunnel.

Totalt er parsellen mellom Mandalselva og Herdalen på 26,5 kilometer.

– Det er en overordnet analyse som er gjort, og vi er nå på et tidlig kommunedelplan-stadium. Men når vi har kommet frem til summen på én milliard, så mener vi det er både nøkternt og realistisk. Sånn sett kan det være enda mer å spare her, men det tør vi ikke cashe inn nå. Men vi har trua på de 1.000 millionene, sier Heieraas.

– Og nå er det denne traséen dere kommer til å gå for?

– Ja, det blir det. Vi skal lage en fullstendig konsekvensutredning, og har ikke gått inn og sett på rødlistede arter i området for eksempel. I teorien kan det naturligvis dukke opp noe som endrer bildet, men det er stå stort sprik her at det skal ganske store ting til for å trumfe én milliard, sier Heieraas.

Færre boliger blir berørt

Han trekker også frem at vesentlig færre innbyggere blir berørt av den nye traséen. Det betyr at færre boliger må innløses og færre rammes av støybelastninger.

Men en ny korridor innebærer samtidig at andre som ikke har vært berørt tidligere, blir berørt nå.

– Det er svært kjedelig for de det gjelder, men det vil alltid være noen som berøres i store veiutbygginger. Det positive her er at det blir færre med den nye traséen, sier Heieraas.

Et stykke frem i tid

Ny E39 Kristiansand vest-Lyngdal er i Nye Veier-porteføljen definert som et prosjekt med snarlig utbygging.

Mandal øst og Mandal by er de to første delprosjektene som skal bygges på strekningen. Disse brikkene må være på plass før Mandalselva til Herdalen kan realiseres.

– Det betyr at vi ikke skal bygge noe på denne strekningen før i 2021 eller 2022, opplyser Heieraas.

Byggeindustrien har tidligere omtalt de nye planene, men den gangen var besparelsene anslått til å bli lavere enn den milliarden Nye Veier nå tror de kan spare.

Nøkkelord:

Nye Veier, Anlegg
 

Samme entreprenør og byggherre på to alvorlige koronautbrudd i Oslo:
- Vi har tøffe smitteverntiltak

 

Smitteutbrudd ved ny byggeplass i Oslo - 18 bekreftet smittet

 

BNL-sjefen med klare råd etter nytt smitte-utbrudd:
Bransjens omdømme handler om hvordan vi håndterer hver sak

 

HENT starter på bygging av milliardprosjektet Aker Tech House

 

Lastebil mistet
800 liter maling i Oslo

 

Planleggingen av ny politihøgskole settes i gang

 

Flere nye bygg har rast ned i skredgropen i Gjerdrum

 

Aina Sunde Dahl skal lede Multi-consult i sør

Annonsørinnhold
 

Se skrekkbilder fra tak som ikke får regelmessig tilsyn

Annonsørinnhold
 

Disse CEEQUAL-sertifiserte prosjektene er blant de første av sitt slag i Norge


Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet © Byggeindustrien

Bygg.no
  • Besøksadresse

    Stensberggaten 27,
    0170 Oslo

    Postadresse

    Postboks 6831, St. Olavs plass
    0130 Oslo

    Telefon

    +47 23 70 95 00.
  • Sjefredaktør

    Arve Brekkhus
  • Nyhetsredaktør

    Frode Aga
  • Redaksjonssjef nett

    Christian Aarhus
  • Salgssjef

    Kirsten B. Thorkildsen
  • Annonsesalg nett

    Geir Larsen

Tips til redaksjonenredaksjonen@bygg.no

Byggeindustrien arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk

Om informasjonskapsler (cookies)

Vilkår for bruk av videoinnhold

Fagpressen