Siden åpningen etter påske har rundt 30 større besøksgrupper, i tillegg til mindre grupper og enkeltpersoner, tatt turen innom Bane NOR sitt infosenter i Bjørvika. På bildet prøver besøkende i infosenteret ut VR-utstyr og 360-grader filmvisning av tunnelproduksjonen. Foto: Bane NOR

Populært infosenter bygd av moduler

Cramo Adapteo har ved hjelp av tolv moduler laget et spesialtilpasset besøkssenter for Norges hittil største samferdselsprosjekt.

Infosenteret ligger i Bispegata 13 i Bjørvika i Oslo, og fungerer som et midlertidig besøkssenter for publikum hvor Bane NOR presenterer Follobaneprosjektet – Norges største infrastrukturelle prosjekt innen offentlig kommunikasjon.

Selger Frank Vrabel i Cramo Adapteo forteller at det 324 kvadratmeter store bygget ble overlevert kunden 1. mars. Byggets utforming utvendig ble tegnet av Bane NORs samarbeidspartner, Modus Design, i samarbeid med Cramo. Deretter har Modus Design tegnet utstillingsarkitekturen og Bane NOR fylt senteret med innhold før det ble åpnet for publikum i slutten av april.

– Senteret består av moduler fra Cramo Adapteo. Vi har bygd opp og tilpasset modulene etter kundens behov og spesifikasjoner, samt kledd dem utvendig etter kundens ønske. Senteret er fylt med audiovisuelt innhold, illustrasjoner, TV-skjermer, modeller og annen informasjon som viser prosjektet steg for steg frem til jernbanen skal stå ferdig i 2021, sier Vrabel i en pressemelding.

Infosenteret er tre etasjer høyt og består av fire moduler i hvert plan, med trapp gjennom alle etasjene og innvendig heis. Ettersom senteret er åpent for publikum måtte det tilpasses universell utforming. Planen er at infosenteret skal stå i minst fem år, og så lenge Follobaneprosjektet pågår. For Bane NOR er det viktig at innholdsmoduler og bygget for øvrig eventuelt kan flyttes og gjenbrukes av andre utbyggingsprosjekter.

Kommunikasjonssjef i Follobaneprosjektet/Bane NOR, Kathrine Kjelland, forteller at infosenteret allerede har rukket å bli populært blant besøkende, og at tilbakemeldingene er positive både hva gjelder bygget og innholdet.

– Vi åpnet rett etter påske og har hatt veldig mange gruppebesøk dit så langt, sier Kjelland. Hun forteller at de har brukt litt ressurser på dette og synes det er viktig at infosenteret blir brukt. 

– Senteret er åpent for alle og så langt har både naboer, publikum som skal bruke kollektivtilbudet, entreprenører, fagmiljøer, studenter og flere grupper fra Bane NOR besøkt senteret, sier Kjelland.