Erna Solberg under NHOs årskonferanse i Oslo Spektrum. Foto: Arve Brekkhus

Solberg: - Næringslivet må tenke grønt, smart og nyskapende

Statsminister Erna Solberg mener klimapolitikken har inntatt norske styrerom.

Under merkelappen "Made in Norway" har årets NHO-konferanse som mål å løfte frem bedrifter, naturressurser, teknologi og mennesker som løser utfordringer knyttet til befolkningsvekst og klimautslipp.

- I de ti årene som kommer må norsk arbeidsliv gjennom en betydelig omstilling. Noe skyldes teknologiske endringer og digitalisering. Det andre er at vi som nasjon fremover ikke kan lene oss like mye på oljeaktivitet som vi har gjort tidligere, sa statsminister Erna Solberg i sitt innlegg under konferansen. 

Klimapolitikken skjerpes

Hun pekte at klimapolitikken vil bli betydlig skjerpet i årene som kommer.

- Dette kommer til å forandre Norge. Vi må regne med betydelige omstillinger i ikke-kvotepliktige sektorer. Det kommer til å bli tøft, sa Solberg og roste samtidig NHO for valget av et grønt tema under konferansen.

- Dette viser at klimapolitikken i Norge har inntatt styrerommene, og at det tas på alvor i næringslivet. Det er viktig. Den som skal skape arbeidsplasser i fremtiden må forstå vår klimapolitikk. Og vi som skal utforme klimapolitikken må forstå hvordan private, lønnsomme arbeidsplasser skapes, sa Solberg.

Grønt og smart

Hun mener det er tre begreper som må prege vårt arbeidsliv fremover:

Grønt. Smart. Nyskapende.

- Grønt fordi vi må ha konkurransekraft i et lavutslippssamfunn.Smart fordi kunnskapsbaserte arbeidsplasser med høy lønnsomhet er nødvendig for å bære vårt velferdsnivå. Og nyskapende fordi vi står foran en stor omstilling som krever mange nye arbeidsplasser. Derfor må vi heie fram de som skaper de nye jobbene, sa Solberg.

Statsministeren mener også store deler av næringslivet har gjort mye allerede.

- Jeg er stolt over mye av det næringslivet har fått til, sa Solberg.

Smartere verdiskapning

NHOs president Tore Ulstein la i sitt åpningsinnlegg at nøkkelen til en vellykket omstilling, er å finne smartere måter å skape verdier på.

- Vi må erkjenne at det ikke finnes en enkelt erstatter for den overlegne verdiskapningen vi har sett i petroleumsnæringen. Vi må finne smartere måter å jobbe på, sa Tore Ulstein.

- Verdiskapning handler om å forstå hva kunden vil ha og hva de vil betale for, forstå problemet til kunden og hvordan vi skal løse det problemet - gjerne gjennom ny teknologi, sa Ulstein.

Årets NHO-konferanse blir holdt i Oslo spektrum.