Bilder Byggeindustrien tok tirsdag 29.- og onsdag 30. november viser at presenninger som i 2014 ble lagt ut for å dekke de asbestholdige jordmassene, nå ligger delvis opprevet og sammenkrøllet i hauger. Like ved pågår tungt anleggsarbeid.

Follobanen bruker prøver fra 2014 som asbestdokumentasjon til bydelsoverlegen

Jernbaneverket og Follobanen sender over asbestdokumentasjon til bydelsoverlegen denne uken. Måleresultatene de benytter er to år gamle.

I forrige uke kunne Byggeindustrien fortelle om spunte- og gravearbeider på Follobanen som har gått for fullt like ved jordmassene som inneholder gammelt byggavfall med asbest.

Jordmassene, som har ligget der i over to år, ligger like ved en åpen gangvei, flere bygårder og en barnehage ved Bispegata sentralt i Oslo.

Massene ble oppdaget i Klypen-området i 2014. Jernbaneverket satte umiddelbart i gang arbeid for å planlegge sikker fjerning av massene.

Store deler ble trygt fjernet, men noe ble liggende igjen.

Opplysningene som kom fram gjennom Byggeindustrien førte til at bydelsoverlege Irene Teslo i Bydel Gamle Oslo ba om skriftlig dokumentasjon fra Follobanen på at massene ikke utgjør en helserisiko.

Hun uttrykte samtidig at det ikke var grunn til bekymring på bakgrunn av opplysningene hun hadde fått muntlig av Jernbaneverket.

- Arbeidstilsynets anbefalinger fulgt opp

Byggeindustrien har spurt Follobanen hvilken dokumentasjon de vil gi bydelsoverlegen.

I et svar på e-post viser de blant annet til prøver fra saneringsarbeidene i 2014, samtidig som de understreker at Arbeidstilsynets anbefalinger er fulgt opp og prosjektet har gjennomført grundig risikovurdering.

– Frem til saneringsarbeidet begynte i juli 2014, ble det engasjert godkjent saneringsfirma, innhentet tillatelse fra Bymiljøetaten til å stenge Kanslergata for gangtrafikk mens arbeidene pågikk, samt koordinert gjennomføringstidspunkt med Gamlebyen barnehage. Det ble også avholdt en sikker jobb analyse 9. juli 2014 i forkant av saneringsarbeidet, skriver Jernbaneverket.

– NGI tok på vegne av Jernbaneverket støvprøver fra Gamlebyen barnehage 24. juli 2014, og fra NIKU og brakkeriggen til Skanska 19. august 2014. Analyseresultatene viser at det ikke ble påvist asbest i prøvene. Dokumentasjonen oversendes bydelsoverlegen denne uken, skriver de videre.

- Masser som ikke blir berørt er ikke fjernet

I en oppfølgingsmail har Byggeindustrien spurt Jernbaneverket om det også er gjennomført kontroller og målinger i forbindelse anleggsarbeidene som har pågått og fortsatt pågår like ved de gjenværende massene med rester av eternittplater.

Byggeindustrien har også spurt hvorfor noen av massene ble fjernet og noe liggende igjen, og om hvorvidt det var knyttet  større risiko til de massene som ble fjernet enn de som fortsatt ligger tildekket innenfor anleggsgjerdene.

– De massene som er berørt av utbyggingen er fjernet. Masser som ikke blir berørt av utbyggingen er ikke fjernet. Dette hovedprinsippet gjelder for massehåndtering generelt, skriver de. 

- Prosjektet forholder seg til masser som finnes i området/feltet der prosjektet har anleggsarbeid/graving. Risiko forbindes med masser som settes i bevegelse. Masser som ligger utenfor prosjektets byggegrop settes ikke i bevegelse og medfører ingen risiko, skriver Follobanens kommunikasjonsavdeling til Byggeindustrien.

Jernbaneverket:- Ingen helserisiko

Samtidig slår de fast at massene som ligger der nå, ikke utgjør en helserisiko for verken arbeidere eller naboer.

– Det er viktig for Jernbaneverket å få frem at de gjenværende massene med rester av eternittplater, som ligger utenfor Follobanens byggegrop, ikke utgjør risiko for arbeidere, naboer eller andre i umiddelbar nærhet. Massene utenfor byggegropen blir ikke berørt av anleggsarbeidet og det skal ikke være fare for spredning av asbestfibre. Arbeidstilsynets anbefalinger er fulgt opp og prosjektet har gjennomført grundig risikovurdering. Sikkerheten for arbeidstakere og for omgivelsene for øvrig er svært viktig for Follobaneprosjektet, skriver Follobanen i e-posten.

Bydelsoverlegen venter med å uttale seg

Bydelsoverlege Irene Teslo ønsker ikke å uttale seg om saken før hun har mottatt og sett dokumentasjonen fra Follobanen.

Etter det Byggeindustrien har grunn til å tro vil måleresultater av nyere dato være noe av det som blir etterspurt dersom det ikke er en del av det som materialet som blir oversendt.