<p>Under HMS-uken til NCC presenterte prosjekteringsleder Erik Langørgen hvordan man kan bruke VDC for å synliggjøre HMS bedre.</p>Trond Thormodsrud, salgsdirektør i Ramirent.Ramirent demonsterer nytt utstyr under HMS-uken til NCC.Stillas kan planlegges og visualiseres før byggingen begynner.

Avslører HMS-risiko før byggearbeidet er i gang

NCC og Ramirent sikrer seg mot arbeidsulykker ved å legge inn potensielle risikoområder i BIM-prosjekteringen.

- Det er en helt unik måte å avdekke muligheten for ulykker allerede før prosjektene starter opp. Vi har hatt stor suksess med det så langt, og mener flere burde få øynene opp for denne muligheten, sier Trond Thormodsrud, salgsdirektør i Ramirent.

Sammen med prosjekteringsleder Erik Langørgen i NCC har de i ett års tid sett på hvordan man kan bruke VDC for å synliggjøre HMS bedre.

Digital runde i bygget

I en presentasjon under NCCs pågående HMS-uke, viste Langørgen hvordan de har gjennomgått rådata fra byggeprosjektet Origo i Trondheim.

- De fleste byggeprosjekter har en digital råmodell. Det er et kjempeverktøy som vi kan bruke for å starte risikovurderingen. Ved hjelp av den kan vi digitalt gå inn i bygget, og ta en runde gjennom det. Da ser du ulike risikomomenter, sier han, og viser fram modellene på en framviser.

- Det første vi treffer på er en trappesjakt og en heissjakt, og der kan vi legge inn elementer digitalt som viser hvordan vi kan sikre de punktene. Her har vi lagt inn et provisorisk rekkverk og kantsikring. Videre inn i bygget ser vi flere faremomenter. Ikke bare synliggjør vi risikoområder, vi beregner også hva slags sikring som trengs og hvor mye materialer det innebærer, sier han.

Tid- og kostnadsbesparende

Langørgen sier de kan være både tidsbesparende og kostnadsbesparende å legge inn tilleggsinformasjonen i BIM-prosjekteringen.

- Vi har verktøyet, men flere må få øynene opp for at dette er en mulighet. God planlegging, orden og ryddighet er viktige stikkord for HMS. Her kan du koordinere arbeidet effektivt, og ta stilling til HMS-spørsmål allerede før byggingen er i gang. Det har en stor merverdi, sier han og ramser opp ulike eksempler på hva som kan legges inn:

· Rømningsveier

· HMS-stasjoner

· Plassering av midlertidig oppvarming, lys, vifter og kabler

· Plassering av kran og lift

· Trafikkavvikling

Plasserer stillas riktig

- I tillegg kan du visualisere plasseringen av stillaset. De fleste byggearbeidere har opplevd at stillas plasseres for nære bygget eller for langt unna. Det bygges også ofte for høyt eller for lav. Og hva med trappetårnet, hvor plasseres det mest strategisk? Det planlegger du mye enklere med en 3D-modell, og da får du det riktig fra starten av, sier Langøren.

Han sier det også er en stor fordel for kundene at man visualiserer prosjektet fra et tidlig stadium.

- Du kan ta med bilder i møte med arbeidere, leverandører, kunder, byggherrer og andre involverte. Istedenfor å peke på et kart eller en tom tomt, vil de få prosjektet visualisert. Da vil gi dem et helt annet syn på prosjektet, og de vil få en bedre forståelse av hva som kreves, sier Langøren.

Må kommuniseres bedre

SHA-rådgiver Bård Dypsjord i Undervisningsbygg er helt enig i at HMS i BIM er en god idé.

- Norsk bygg- og anleggsbransje er alt for lite innovativ. Drar vi dette videre, kan det være kjempebra. Vi er positive, men det spiller ingen rolle hvis ikke gutta som jobber på prosjektene skjønner at de burde bruke det, sier han, og legger til:

- Hvis man ikke får kommunisert dette ordentlig, vil de fortsette å gjøre akkurat det samme som de har drevet med i år etter år. Vi må klare å få budskapet herfra og ut til dem, sier han.